Rapportens slutsats är att alla de nordiska länderna behöver arbeta mer aktivt mot sexism i reklam, men i olika grad. Island har kommit längst med motverkande åtgärder. Sverige är det enda land som helt saknar en reglering och dessutom möjligheter till bestraffning på området.
Det går att anmäla synpunkter på reklam till reklamombudsmannen (RO), branschens eget självregleringsorgan. RO kan fälla företag för sexistisk reklam, men kan inte utfärda några sanktioner.
I en utredning 2008 fastslogs att Sverige behöver en lagstiftning på området. Men förslaget togs inte vidare då det ansågs att en lag kunde strida mot regler om yttrandefrihet och tryckfrihet, enligt rapporten.
”Det är omöjligt att nå jämställdhet så länge annonsörer får fortsätta använda stereotypa och sexistiska bilder av kvinnor och män. Inför valet 2014 lovade både S och MP lagstiftning mot sexistisk reklam. Det är dags att gå från ord till handling”, säger Clara Berglund, generalsekreterare för Sveriges kvinnolobby, i ett pressmeddelande.