Foto: Izabelle Nordfjell/TT

Nya affärsidéen: Ta betalt för det som är gratis

Uppdaterad
Publicerad

Att ta betalt för något som egentligen är gratis, det låter som en omöjlig affärsidé. Men det är en egen bransch där flera bolag poppat upp på senare tid. Att gå ur Svenska kyrkan eller fylla i en låneansökan är gratis, men flera företag tar bra betalt för just de tjänsterna.

Den som reser i Europa kan ha nytta av det europeiska sjukvårdskortet. Att skaffa det är lätt: efter några klick på Försäkringskassans webbsida landar det några dagar senare i brevlådan – kostnadsfritt.

Likadant är det med adressändring, en tjänst som är gratis hos Skatteverket och knappast tar mer än ett par minuter.

Egen bransch

Ändå finns det företag som erbjuder sig att utföra dessa tjänster. De hjälper dig göra en adressändring eller att ansöka om lån. Men till skillnad från myndigheter och andra företag gör de det inte gratis, utan kräver ofta flera hundra kronor i ersättning.

Att ta betalt för något som är gratis är, enligt Konsumentverket, en egen liten bransch.

– Det är inte olagligt. Det måste bara tydligt framgå att man tar ut en avgift, säger Anna Hult på Konsumentverket.

Förväxlas lätt

Bolagen utnyttjar det faktum att inte alla känner till att tjänsterna är gratis. Ofta ser företagen också till att skaffa namn och webbsidor som är lätta att förväxla med de som myndigheter eller seriösa företag har.

– Just nu ser en del möjligheten att ta betalt för att hjälpa folk gå ur Svenska kyrkan till exempel, säger Anna Hult.

”Inte sjyst”

För konsumenten blir det sällan lättare att använda sig av en mellanhand, eftersom man ändå måste ange personuppgifter, adress och annat till det företag som sedan inte gör mer än att skicka uppgifterna vidare.

Det är dessutom oklart hur den här sortens bolag handskas med de personuppgifter de tar emot – en del av företagen har visat sig företrädas av personer som tidigare varit straffade. Konsumentverket anser att man inte kan göra så mycket mer än att varna.

– Den här verksamheten är inte sjyst mot konsumenterna, säger Anna Hult.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.