Den som reser i Europa kan ha nytta av det europeiska sjukvårdskortet. Att skaffa det är lätt: efter några klick på Försäkringskassans webbsida landar det några dagar senare i brevlådan – kostnadsfritt.
Likadant är det med adressändring, en tjänst som är gratis hos Skatteverket och knappast tar mer än ett par minuter.
Egen bransch
Ändå finns det företag som erbjuder sig att utföra dessa tjänster. De hjälper dig göra en adressändring eller att ansöka om lån. Men till skillnad från myndigheter och andra företag gör de det inte gratis, utan kräver ofta flera hundra kronor i ersättning.
Att ta betalt för något som är gratis är, enligt Konsumentverket, en egen liten bransch.
– Det är inte olagligt. Det måste bara tydligt framgå att man tar ut en avgift, säger Anna Hult på Konsumentverket.
Förväxlas lätt
Bolagen utnyttjar det faktum att inte alla känner till att tjänsterna är gratis. Ofta ser företagen också till att skaffa namn och webbsidor som är lätta att förväxla med de som myndigheter eller seriösa företag har.
– Just nu ser en del möjligheten att ta betalt för att hjälpa folk gå ur Svenska kyrkan till exempel, säger Anna Hult.
”Inte sjyst”
För konsumenten blir det sällan lättare att använda sig av en mellanhand, eftersom man ändå måste ange personuppgifter, adress och annat till det företag som sedan inte gör mer än att skicka uppgifterna vidare.
Det är dessutom oklart hur den här sortens bolag handskas med de personuppgifter de tar emot – en del av företagen har visat sig företrädas av personer som tidigare varit straffade. Konsumentverket anser att man inte kan göra så mycket mer än att varna.
– Den här verksamheten är inte sjyst mot konsumenterna, säger Anna Hult.