Foto: SVT

Bolag kritiseras – kunder tvingas in i avtal

Publicerad

Bolaget Mysafety får hård kritik från rader av konsumenter över hela landet. Det handlar om långa avtal som förlängs automatiskt och betalningskrav för tjänster man inte beställt. Konsumentverket ser ingen bättring – och undersöker just nu möjligheten att dra bolaget inför rätta.

Mysafety säljer abonnemang på nyckelbrickor och digitala spärrtjänster, och har enligt egen uppgift 1,5 miljoner användare. Men många menar att det inte är frivilligt: Konsumentverket har hittills i år tagit emot 145 anmälningar mot bolaget.

KO: ”Anmälningarna fortsätter komma in”

Det handlar framför allt om långa abonnemangsavtal som förlängts automatiskt utan att kunden gett sitt godkännande, och betalningskrav för tjänster man aldrig beställt.

Konsumentverket ser antalet anmälningar som ”uppseendeväckande stort”, och Mysafety-ärendet har tagits över av myndighetens juridiska enhet, där man nu undersöker möjligheten att dra bolaget inför rätta.

– Vi överväger rättsliga åtgärder. Anmälningarna fortsätter komma in, så uppenbarligen kvarstår problem, säger Ida Nyström, jurist hos Konsumentombudsmannen till SVT.

Mysafety tillbakavisar kritiken

Rättsläget är oklart, och Mysafety tillbakavisar kritiken. Bolaget hävdar bland annat att man alltid skickar ut påminnelser i god tid innan avtalen förlängs.

– Vi har en etablerad rutin sedan flera år tillbaka, säger marknadschefen Sophie Gernandt.

Samtidigt uppger flera kunder i anmälningar till Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden att de aldrig sett till några påminnelser.

– Jag har ingen bra förklaring till det, men vi ser att rutinen fungerar och utskicken går ut.

Men kunder över hela landet beskriver samma sak. Kan inte en enkel förklaring vara att de inte fått någon påminnelse?

– Vi har etablerade rutiner och vad vi kan se har påminnelserna gått ut.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer