Lagförslag om enklare operatörsbyte

Publicerad

Det ska bli lättare att byta abonnemang för tele- och kommunikationstjänster och få mobilen upplåst efter bindningstid. Allt enligt ett lagförslag regeringen skickar till riksdagen.

– Vi vill att det ska vara lättare och gå snabbare att byta operatör. Då får vi bättre konkurrens på marknaden och förmodligen också operatörer som kommer att erbjuda bättre tjänster, säger IT-minister Anna-Karin Hatt (C) till TT.

Klagomålen hos bland andra Allmänna reklamationsnämnden har ökat i frågor om bland annat byte av abonnemang för mobiltelefoni och elektronisk kommunikation i mobila bredband eller andra bredbandstjänster.

”Rösta med fötterna”

I lagförslaget som regeringen beslutar om på torsdagen, och sedan skickar till riksdagen, står att uppsägningstidens längd för vanliga konsumentabonnemang, som för mobiler i dag oftast är tre månader, ska minskas till en månad.

Hatt påpekar att många kunder är missnöjda, exempelvis sedan operatören visat en täckningskarta som sedan inte stämt med verkligheten. Då ska det gå snabbare att kunna lämna operatören.

– Man ska kunna rösta med fötterna. Konsumenterna ska få en starkare ställning så att teleoperatörerna får ett tryck på sig att tillhandahålla bättre tjänster och korrekt information, säger Hatt.

Ändringarna i lagen föreslås träda i kraft den 1 maj i år.

Måste låsa upp

I mobiltelefoner är sim-kort låsta till en operatören under bindningstiden. Regeringen föreslår i lagförslaget också att operatörerna, sedan inledande bindningstid löpt ut, kostnadsfritt och ”utan dröjsmål” måste låsa upp korten.

Där påpekar Hatt att en telefon ofta tillhör kunden efter att bindningstiden gått ut.

– Då ska man kunna göra vad man vill med den och kunna gå till en annan operatör.

Förväntar du dig stöd för förslagen i riksdagen?

– Ja, absolut. Jag förväntar mig att det ska finnas ett brett stöd och stor uppslutning.

Upplevda problem

Visa

I sitt lagförslag (proposition) listar regeringen problem som konsumenterna känt med dagens marknad:

  • Vid byte av operatör tycker många att det är krångligt, tar lång tid och att man förlorar pengar till förste operatören.
  • Erbjudanden och avtalsvillkor upplevs som svårgenomträngliga och kunder riskerar att inte förstå vad de förbinder sig till.
  • Operatörer lever inte upp till löften om täckningsgrad och datakapacitet.
  • Det är svårt att jämföra vad som sagts vid köp och vad man egentligen får, och svårt att jämföra olika erbjudanden.

Källa: Regeringskansliet (TT)

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer