Gustav Fridolins så kallade färdplan för den svenska skolan kan sammanfattas i tre delar: Mer resurser till skolor med tuffa förutsättningar, fler behöriga lärare och att segregationen måste brytas. Foto: TT

Lärarnas riksförbund: Det går för långsamt

Uppdaterad
Publicerad

Lärarnas riksförbund är positivt till Gustav Fridolins förslag för att göra skolan mer jämlik, men förbundsordföranden Åsa Fahlén vill se snabbare resultat.

– Det han säger är inte alls fel, men han har sagt det många gånger nu.

Gustav Fridolins så kallade färdplan för den svenska skolan kan sammanfattas i tre delar: Mer resurser till skolor med tuffa förutsättningar, fler behöriga lärare och att segregationen måste brytas.

LÄS MER: Så vill Fridolin att den svenska skolan ska bli mer jämlik

Bland annat föreslås en lag om jämn fördelning av ansvar för nyanlända mellan Sveriges kommuner.

Lärarnas riksförbunds ordförande Åsa Fahlén tycker att det är ett rimligt förslag.

– Jag tror att det är absolut nödvändigt att man har en större fördelning av de nyanlända. I dag blir det stor koncentration på vissa skolor och det är klart att det blir extra påfrestningar. Dessutom ser vi att skolor i utanförskapsområden generellt har lägre andel behöriga lärare, vilket gör att det blir tuffare.

”Staten måste ta större ansvar”

Resurserna ska riktas till de skolor som har de största behoven, enligt Gustav Fridolins förslag. Det föreslås också stöd till högre lärarlöner på skolor med tuffa förutsättningar.

Det är absolut nödvändigt att fortsätta satsa på höjda löner, anser Lärarnas riksförbund.

– Det är en rimlig analys, men återigen: Hur gör man detta? Det vi har sett är ju att det ser väldigt olika ut beroende i vilken kommun du bor hur mycket pengar som läggs på skolan, oavsett vad man har för förutsättningar. Ska man lyckas måste staten ta ett större ansvar, säger Åsa Fahlén.

Fackförbundet efterlyser nu handling.

– Problemet är att det går lite för långsamt. Jag förstår att det parlamentariska läget försvårar processen och att man måste vänta in Skolkommissionen, men under tiden är det massvis med elever som går i skolan utan att ha behöriga lärare till exempel.

Liberalerna: Lott ska inte avgöra människors framtid

Christer Nylander, riksdagsledamot för Liberalerna och vice ordförande i utbildningsutskottet, vill se beslut, inte visioner, från regeringen.

– Fridolin presenterar en färdplan men det som behövs är konkreta beslut. Det behövs ett statligt huvudmannaskap om man vill ha ökad jämlikhet och höjd kvalitet i varje klassrum.

För att bryta skolsegregationen föreslår Gustav Fridolin en lag om jämn fördelning av ansvar för nyanlända mellan Sveriges kommuner.

– I de delarna är vi helt överens. Vi är överens om att fler kommunala skolor bör ta ansvar.

Christer Nylander är dock kritisk till att Fridolin öppnade för att man skulle kunna lotta in elever till de skolor som har högt söktryck, som man gör i Nederländerna.

– Vi tycker att det är fel att en lott ska avgöra människors framtid, det är inte slumpen som ska avgöra, det ska avgöras av hur mycket man anstränger sig och vilka förväntningar man möts av i klassrummet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.