Foto: SVT

Läs chatten om hemtjänsten med Lena Pettersson

Uppdaterad
Publicerad

SVT:s reportage om omöjliga tidsscheman för personalen i hemtjänsten har väckt debatt. Reportern Lena Pettersson svarade på frågor.

Staffan: Det finns en låt som heter ”skicka moster Aina till Ukraina” är vår äldrevården på väg åt det hållet? Alldeles för stora medel och resurser läggs på andra åtgärder. Är detta en partipolitik som råder i Sverige?

Lena Pettersson: Svaret är att det ser väldigt olika ut i landet, i olika kommuner. På en del ställen som vi och andra berättat om är det illa – på andra fungerar det bra.

Hemtjänstens pressade schema

Usk: Jag undrar oxå hur det kan vara möjligt att inte ha någon så kallad kringtid? Klart inte kunderna får ut sin tid. Vi får inga vikarier, sliter ut oss i förtid. Våra gamla far illa. Jag brukar titta på min sk lista jag får samma dag, jag vet inte ens när jag får om jag får lunsch den dagen. Ibland kan jag se att detta går ju inte, hur hade Du nu tänkt ( planerare) m,m ? Jag kan som sagt var se att kringtiden saknas allt som oftast, Jag kan ta ex häromdagen bytte jag tur för att följa med en dam till las. Jag skulle då tydligen ha matrast 9.50 sedan vara hos damen kl 10.30. Bara det att taxin var beställd till 10.20. En annan gång hade jag ett besök där jag bla skulle fixa frukost, hjälpa damen med påklädning , se till att hon kom iväg till sin dagverksamhet. Taxin kommer oftast 8.20 men jag var redan bokad på ett annat ställe längre bort kl 8. När jag påtalade problemet och undrade hur jag skulle göra fick jag till svar från planeraren då. Ja säg det, Du får väl vrida tillbaka tiden ! Hur som helst, damen kom iväg med taxin, hade en kollega några portar bort. Kollegan var där på dusch hos en annan kund, och kollade samtidigt att ”min” dam kom iväg med taxin.. Detta och mycket annat är inte värdigt för någon av oss.

Lena Pettersson: Det låter hemskt. Och det måste vara en klen tröst att du inte är ensam – men många har skrivit till mig och berättat liknande saker. Så ska det inte se ut.

Försök vända dig till ansvarig och får du ingen hjälp – sök en högre ansvarig.

Dafrallah Khan: Har du några planer på att breda ut debatten så att den når asylsökanden som jobbar för en slant åt grymma företagare ? Det är nämligen mycket som händer under ytan men dessvärre så är det lite som görs åt detta håll. Tack

Lena Pettersson: Just nu finns inga såna planer men jag tar gärna emot konkreta tips.

Karin Andersson: Hej. Kommer svt att fortsätta att granska hemtjänsten?

Lena Pettersson: Hemtjänsten är så stor och betydelsefull så det kommer vi förstås att göra – på olika sätt.

Och ju fler tips vi får om hur det ser ut – desto fler inslag kan vi göra

Oswin: Hej! Hur skall vi kunna får värdig omsorg för våra äldre. Fö 14 dagar sedan avstod jag all omsorg och sköter det själv, då den inte fungerar med hemtjänsten.... Skall sköta om mor och bråka med myndigheter, mor mår bättre nu än när hemvården är här och vi mår hela familjen bättre...

Lena Pettersson: Det är trist att man på många håll måste bråka för att få en bra hemtjänst. Din mor har tur som har er. Men hemtjänsten måste förstås också fungera för den som inte har familj

Birger: Hur mycket lägger kommunerna sig i detaljer när de upphandlar hemtjänst? Ställer de krav på vårdkvalitet eller är det bara ”mest” vård till lägst peng?

Lena Pettersson: Det varierar stort från kommun till kommun

Lotta: Jag blev tillsagd att ”fejka” mina kundtider när jag rättade min mobipen tur av min planerare/gruppchef. Lägg in tiderna som kunderna är beviljade inte de faktiska tider som du har varit där, annars får vi inte betalt, hette det. Då jag protesterade med att isåfall så blir ju min arbetstid flera timmar längre än vad jag har i verkligheten, det går väl inte? Så fick jag bara till svar att- det tänkte jag inte på!

Lena Pettersson: Det där låter som rent bedrägeri.

Uska i Nyköping: Varför får kunderna betala för utförda insatser som de inte får?? Är de beviljade en viss tid och bara får halva tiden gjord utan att de avböjt resterande så får de ju ändå betala fullt !! Det blir ju så när flera besök är planerade på samma tid.

Lena Pettersson: Den faktiska tiden hos någon registreras elektroniskt. ”Kunderna” i Uppsala betalar bara för den tid de får – inte den tid som står i schemat. Men när det är dubbelbokat betyder det att någon förlorar tid och hjälp de har rätt till.

cia: det är lite otydligt vilken typ av hemtjänst som utförs, det måste väl ändå vara stor skillnad på om det är ren medicinutdelning eller hemtjänst tjänster, redovisningen bör vara tydligare för oss tittare. sedan är det naturligtvis illa att de enda besök de äldre får på dagen är två minuter tillsyn vid medicinutdelning, ja ha du lever idag med här är din medicin.....hej då.

Lena Pettersson: Hemtjänst kan ju handla om allt från kort medicinutdelning till flera timmars hjälp. Men scheman som är dubbelbokade eller saknar restid funkar ju inte hur korta besöken än är.

Dessutom är det märkligt att en verksamhet som rör äldre och sjuka – något av det mest oförutsägbara som finns – utgår från scheman som förutsätter att allt funkar enligt plan.

Dafrallah Khan: Ska staten ha en kotroll roll eller vara med i en sådan bransch i syfte med att ge en normal service?

Lena Pettersson: Staten har en viss kontroll via Socialstyrelsen – men den kontrollen är väldigt övergrpande.

PIA: Varför tar inte fackförbundet kommunal ansvar för sina medlemmars arbetsmiljö?

Lena Pettersson: Kommunal har just kommit med en rapport om förhållandena inom hemtjänst – den publicerades igår.

När jag frågade förbundsordförande Annelie Nordström varför Sveriges största fackförening inte kan göra mer svarade hon att mycket begränsas av att facket inte får lägga sig i det som ses som kommunalpolitik.

En orsak kan också vara att många är så rädda att förlora jobbet att de inte vågar säga ifrån – ens till facket.

PIA: Vilken förklaring har ansvariga chefer som har utformat dessa arbetspass?

Lena Pettersson: Den chef som är ansvarig för schemat vill inte prata med oss. Hon hänvisade till högre chef som backade direkt och sa att så här ska det inte se ut.

Så nån riktig förklaring har vi inte fått...

Joana P: Beror de här problemen på privatiseringar?

Lena Pettersson: Det fall som vi tog upp i veckan handlade om kommunala hemtjänsten i Uppsala, så svaret på frågan är – nej.

Grundproblemet tycks vara att resurserna inte räcker till.

Christoffer: Hejsan! Har ingen direkt fråga. Däremot så skulle jag vilja efterlysa ett reportage om schemaverktyget ”laps care” som finns hos vissa kommuner och som är under utredning hos andra.

Lena Pettersson: Tar gärna emot mer info om detta och varför det är ett problem. Har du fler uppgifter kan du mejla till mig

Lasse: Jag har haft med Hemtjänsten att göra de var underbar som jobbade på hemtjänsten i Skarpnäck MEN de hade inte tid stt vara hos mig högst en kvart när det var som stressigast och när städ dags för städning Var hemtjänsten hos mig i en timma och handlingen skulle helst gå på en kvart det var för stressigt för mig så nu bor jag på ett gruppboendr där har de tid för en,Så mer tid för hemtjänst personalen.För hur det är nu så ska hemtjänsten var på två ställen samtidigt och det går inte i längden om inte personalen ska bli nervvrak.

Lena Pettersson: Och om personalen blir nervvrak dröjer det inte länge förrän de äldre också är det...

Oswin: Enhetschefen vill ha lugnande medicin till mor för att sköta henne. Läkaren vägrar skriva ut det och hänvisar att chefen får arbeta med personalen. Två medicinförgiftningar med akut inläggning på sjukhus, bluff med journaler (sparkad vårdcentralchef) och ej fungerande hemvård. Varför måste det till mediciner när det funkar utan mediciner. Var är den personcentrerade omsorgen, ibland tror jag det är en bilmotor i mors säng som ingen behöver ta hänsyn till och ansvar för...

Lena Pettersson: Låter fruktansvärt. Övermedicinering är redan ett stort problem i äldrevården.Detta skulle jag gärna titta närmare på

Karina Frantzén: Hur ska redan pressade hemtjänsten hinna med att hjälpa svårt funktionshindrade som mist sin rätt till personlig assistans? Som har ett stort och krävande hjälpbehov och där det dessutom krävs ingående kunskap om den funktionshindrade. Och då den funktionshindrade har grundläggande hjälpbehov som hygien och behöver hjälp med att äta.

Lena Pettersson: Ett av problemen med tidsbristen inom hemtjänst är att tid till utbildning ofta försvinner. Klart att det kan bli stora problem om fler funktionshindrade som egentligen behöver specialiserad assistans tvingas lita på hemtjänst.

Lars: Är det stor personalomsättning i hemtjänsten? Det verkar ju vara helt galna arbetsvillkor de jobbar under?

Lena Pettersson: Har ingen siffra över personalomsättning. I tider av hög arbetslöshet är det förstås större risk för dåliga arbetsvillkor.

Bullen: Vi är många många som påtalat lika problem för våra enhehets chefer men som senare får veta att våra klagomål hamnar under sortering : GNÄLL ! Går vi så högre upp hänvisas vi tillbaka till närmsta chef. När det sedan gäller Annelie Nordströms utalande att kommunal inte får lägga sig i kommunalpolitiken och på så sätt undviker att ta strid för sina medlemmar så är det en ynklig ursäkt till sina sinande medlemmar som far illa :(

Lena Pettersson: Har du försökt fackligt?

Daf Khan: Det är inte bara hemtjänsten som berörs av en sådan fenomen att arbetsscheman blir så omöjliga att följa. Förr jobbade jag på ett hotel utan Sthlm och då krävdes av mig att städa, diska åt 200 kunder vilket innebar egentligen att två personer skulle utföra dem hela arbetsuppgifterna. Bemanningsföretag hette det som orsakade mig mycket psykiska, fysiska sjukdomar. Programmet var snyggt bra men vore bättre att se helheten i själva relationen mellan en anställd och en företagare vars syfte i livet är att maxa vinsten på andras bekostnad. Tack Lena för insatsen

Lena Pettersson: Dåliga arbetsvillkor är dess värre inte unikt för hemtjänsten. Vi har gjort och kommer att göra mer om slavliknande villkor i andra sektorer också.

Ingen ska behöva ha det på det sätt du beskriver.

Moderator: Nu är chatten med Lena Persson avslutad. Tack för alla bra och intressanta frågor och om ni har förslag på ämnen kring hemtjänsten ni vill att vi ska ta upp så kontakta gärna redaktionen.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Hemtjänstens pressade schema

Mer i ämnet