Lönsamt med matkassar till dörren

Uppdaterad
Publicerad

Vinsterna har exploderat för företagen som satsar på färdiga matkassar för hemleverans. Fler och fler företag erbjuder färdiga middagslösningar och även på mindre orter kan familjer nu prenumerera på mat och recept.

Allt fler upptäcker möjligheten att beställa hem en varierad matkasse med recept direkt till dörren. I dag finns ett 20-tal olika företag som levererar färdiga matkassar för veckans vardagsmiddagar.

I floran finns nu alternativ även för den som exempelvis vill äta vegetariskt, ekologiskt, laktosfritt eller enligt GI-metoden.

För företagen råder bråda tider, kunderna strömmar till i snabb takt, visar en genomgång som TT gjort.

Middagsfrid, som var först ut med konceptet hösten 2007, har på ett par år nära trefaldigat sin vinst till 3,2 miljoner kronor. Vid starten hade företaget runt 150 kunder – i dag är de nästan 6 000.

En av konkurrenterna, Linas matkasse, har hittills levererat färdiga

matkassar till över 45 000 hushåll och enligt vd Niklas Aronsson fortsätter företaget att växa kraftigt.

Skepsis i landet

Kunderna uppskattar att man får prova nya rätter och att någon annan planerar inköp och recept, säger Kicki Theander på Middagsfrid.

-Det spar otroligt mycket tid och tankekraft. Det dämpar även den dåliga samvetet, man vet att man äter färsk fisk en gång i veckan. Vi är väldigt kvalitetsmedvetna och gör ett noggrant urval.

Även ute i landet poppar nya företag upp. Ett exempel är Middagskorgen som levererar till flera orter i Småland och Östergötland. Där har det dock funnits en tröghet mot att acceptera de färdiga kassarna, berättar grundaren Cecilia Strömberg.

-Det är inte riktigt comme il faut att få den här tjänsten. I början blev en del nästan lite förskräckta. Många sade ”Nä, det där gör jag själv”. Man kliver in på den personliga integriteten och många är inte riktigt bekväma med det.

Hon framhåller att det är en generationsfråga.

-Unga har en mer prestigelös inställning till att köpa tjänster. De har inte tid att stå i affärer och köa.

Kostrevolution

Totalt sett är mathandeln via nätet än så länge blygsam. Bara åtta procent av de svenska konsumenterna har köpt mat via nätet, enligt en rapport från Svensk handel. Men idén med färdiga matkassar har god potential att växa ytterligare, säger Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk kemi och specialiserad på näringsfrågor.

Hon skönjer en annalkande revolution för vår kosthållning.

-På det här sättet kommer vi bort från det färdiglagade. Du får en variationsrik matsedel med mycket grönsaker och kött. Det är A och O när det gäller vår föda i dag, vi har inte plats med skräpmaten.

Utmaningen nu är att nå de som inte har lika god ekonomi.

-Det är klart att det blir en ytterligare polarisering i samhället när det bara är de välbeställda som kan plocka hem de här kassarna.

Fakta: Bekvämt – men också dyrare

* Priset för att få en färdig matkasse med fem middagar för fyra personer levererad hem varierar mellan 600-900 kronor.

* Det kan jämföras med de omkring 400 kronor i veckan som Konsumentverket beräknar att en familj på fyra lägger på vardagsmiddagar. Beräkningen bygger dock på att man handlar lite enklare varor.

* Samtidigt måste man själv komplettera den färdiga matkassen med en rad varor, som exempelvis olja, soja, honung, kryddor och buljong, vilket innebär ytterligare en kostnad.

* Det är inte heller säkert att rätterna faller alla i familjen i smaken.

* Å andra sidan slipper man själv planera och gå till butiken och handla.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.