Flygbolag är skyldiga att ersätta de vars flyg blir mer än tre timmar sent eller ställs in med kort varsel. Utöver återbetalning av biljett och ersättning för kringkostnader har man rätt till mellan 250 och 600 euro i kompensation. Det enligt EU-regler. Konsumentverket erbjuder en e-tjänst där passagerare kan beräkna hur mycket de har rätt till.
– Det brukar vara runt 100 personer som besöker den varje dag. Men när SAS-strejken bröt ut var det 2 275 besök, säger Fredrik Selrot på Konsumentverket.
När SAS lamslogs av en pilotstrejk 2019 ville bolaget inte betala kompensation. Enligt reglerna behöver inte bolaget betala om flyget ställts in till följd av “extraordinära händelser”, vilket kan vara dåligt väder, politiska oroligheter eller i viss fall strejker.
SAS fick rätt av Allmänna reklamationsnämnden, ARN, men förlorade senare en stämning på EU-nivå. Därför kan utfallet hos ARN nu bli ett annat.
– 2019 var det här rättsliga frågor som inte prövats. Sedan dess har EU-domstolen sagt att ersättning ska betalas ut om det rör sig om en vanlig strejk, säger Marcus Isgren, generaldirektör på ARN.
Tar inte SAS-fall
Det finns en uppsjö av bolag som hjälper passagerare att få sina pengar av flygbolagen mot en tredjedel av ersättningen. Ett av dessa bolag är Flyghjälp, som valt att inte ta sig an nya fall kring SAS.
– Det kommer vara svårt att att få ut kompensation med tanke på SAS finansiella situation, och då blir det svårt för oss att prioritera kraven. Jag tycker det är bättre att passagerarna ansöker om ersättning direkt hos SAS i det här läget. Det tar bara 10 minuter, säger bolagets vd Gustav Frederik Thybo.
Inga pengar har avsatts
SAS presschef Karin Nyman säger till SVT att bolaget kommer att följa reglerna som finns. Men det har inte avsatts några pengar.
– Det här är en strejk som uppkommit nu. Vår absoluta ambition var att det här inte skulle påverka våra kunder.
Har ni någon uppskattning kring hur mycket kompensationen kommer kosta?
– Nej, det kan vi inte spekulera i, säger hon.