Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Flera tusen om dagen söker ersättning för inställda flyg varje dag sedan SAS inledde sin strejk. Men att få dessa pengar är inte så lätt som det borde vara. Foto: SVT

Många vill ha kompensation av SAS – osäkert om det betalas ut

Uppdaterad
Publicerad

Upp till 600 euro kan vänta dem vars flyg ställts in – och nu råder rusning till tjänster där krav mot flygbolag kan beräknas. Men efter SAS pilotstrejk 2019 blev det tvister kring ersättningen och ett bolag som hjälper personer med inställda flyg har nu slutat ta emot krav mot SAS.

Flygbolag är skyldiga att ersätta de vars flyg blir mer än tre timmar sent eller ställs in med kort varsel. Utöver återbetalning av biljett och ersättning för kringkostnader har man rätt till mellan 250 och 600 euro i kompensation. Det enligt EU-regler. Konsumentverket erbjuder en e-tjänst där passagerare kan beräkna hur mycket de har rätt till.

– Det brukar vara runt 100 personer som besöker den varje dag. Men när SAS-strejken bröt ut var det 2 275 besök, säger Fredrik Selrot på Konsumentverket.

När SAS lamslogs av en pilotstrejk 2019 ville bolaget inte betala kompensation. Enligt reglerna behöver inte bolaget betala om flyget ställts in till följd av “extraordinära händelser”, vilket kan vara dåligt väder, politiska oroligheter eller i viss fall strejker.

SAS fick rätt av Allmänna reklamationsnämnden, ARN, men förlorade senare en stämning på EU-nivå. Därför kan utfallet hos ARN nu bli ett annat.

– 2019 var det här rättsliga frågor som inte prövats. Sedan dess har EU-domstolen sagt att ersättning ska betalas ut om det rör sig om en vanlig strejk, säger Marcus Isgren, generaldirektör på ARN.

Tar inte SAS-fall

Det finns en uppsjö av bolag som hjälper passagerare att få sina pengar av flygbolagen mot en tredjedel av ersättningen. Ett av dessa bolag är Flyghjälp, som valt att inte ta sig an nya fall kring SAS.

– Det kommer vara svårt att att få ut kompensation med tanke på SAS finansiella situation, och då blir det svårt för oss att prioritera kraven. Jag tycker det är bättre att passagerarna ansöker om ersättning direkt hos SAS i det här läget. Det tar bara 10 minuter, säger bolagets vd Gustav Frederik Thybo.

Inga pengar har avsatts

SAS presschef Karin Nyman säger till SVT att bolaget kommer att följa reglerna som finns. Men det har inte avsatts några pengar.

– Det här är en strejk som uppkommit nu. Vår absoluta ambition var att det här inte skulle påverka våra kunder.

Har ni någon uppskattning kring hur mycket kompensationen kommer kosta?

– Nej, det kan vi inte spekulera i, säger hon.

Dessa rättigheter har passagerare vars flyg ställts in

• Flygbolaget ska boka om resan eller betala tillbaka biljettpriset. Passagerare har också rätt att få ersättning för kostnader för mat och boende som tillkommit till följd av det inställda flyget.

• Utöver detta har passagerare, enligt en EU-förordning, också rätt till en kompensation från flygbolaget för den tidsspilla som den inställda flygningen innebär. För att ha rätt till kompensation ska flyget antingen gå från en flygplats inom EU eller till en flygplats inom EU. Beroende på hur lång flygresan är varierar ersättning mellan 250 till 600 euro.

• Passagerare ska ställa kravet till flygbolaget som betalar ut till kunden. Det finns också privata bolag som hjälper drabbade att få en ersättning, men de tar då runt 30 procent av kompensationen i ersättning för sitt jobb. 

• På Konsumentverkets sajt Hallå Konsument finns en e-tjänst där den vars flyg ställts in kan beräkna hur mycket det ska kräva av flygbolaget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.