-Topphastigheterna var skrämmande höga, säger Thomas Carlson på NTF. -Mc-förarna påpekar ofta att andra trafikanter inte uppmärksammar dem i tid. Det kanske i vissa fall inte är mycket att förvånas över.
Totalt mättes 1.180 motorcyklar. På 90-vägar körde hälften av förarna för fort, på 70-vägar 60 procent och på 50-vägar syndade över 70 procent.
Hastighetsöverträdelserna kan jämföras med bilisterna, som på 70- och 90-vägar har en medelhastighet som ligger under gällande hastighetsgräns och på 50-vägar strax över. På 100-vägar har bilarna en något högre medelhastighet än motorcyklarna.
-Vär mätning tyder på att många mc-förare inte är medvetna om vilka risker de utsätter sig för. En modern bil skyddar sina passagerare med väl utbyggda deformationszoner, styva strukturer som bevarar kupén någorlunda intakt, bälte krockkuddar, sidokollisionsskydd med mera. Motorcykeln kan inte tillnärmelsevis skydda sina passagerare på samma sätt. En mc-passagerare är i själva verket en oskyddad trafikant som i vissa fall färdas i över 100 km/tim säger Thomas Carlson på NTF.
Fakta
Antal döda mc-förare jan-juli resp år:
2002: 21
2003: 24
2004: 36
2005: 27
2006: 32
2007: 40 (prel)