Med ny klänning och rött läppstift

Uppdaterad
Publicerad

Hur ser en nybliven 40-åring ut? Med ny klänning och rött läppstift, kanske, tryggt placerad mitt i livet, säker på vad hon kan (och inte kan) och med barnen på väg ut ur boet.

Jag kanske inte ska dra liknelsen för långt, men visst är det ändå en bild som passar in på Rapport? Med ny studio och ny grafik; bättre, snabbare och säkrare än någonsin.

Att titta på de gamla klippen är som att titta på en annan värld – var programmet verkligen så där grått och liksom pretentiöst? Gick det verkligen så där fruktansvärt långsamt?

Är det verkligen så att det en gång var en tid när webben inte fanns, när Rapportloggan var bokstäver av filt fastklistrade på en heltäckningsmatta i bakgrunden och när de enda som syntes i rutan var manliga makthavare i 50-årsåldern?

När Rapport fyller 40 år den 5 december 2009 är det med högre tittarsiffror än på flera år. En bra bit över en miljon tittare samlas varje kväll, vardag som helgdag, för att se på Sveriges största nyhetsprogram kl 19.30.

Till det kommer tittarna på Gomorron Sverige, på alla våra kortsändningar dygnet runt, på SVT Text, på svt.se/rapport, på Play Rapport och på mobilen. Det är ett program som publiken skattar högre än alla andra nyhetsprogram och som fortsätter att utvecklas i en ständig dialog med sin publik.

Att försöka föreställa sig hur Rapport ser ut om ytterligare 40 år är ju naturligtvis nästan omöjligt. Som mediasamhället ser ut just nu är det en nästintill omöjlig uppgift att föreställa sig Rapport ens tio år framåt. Får vi nyheterna via ett chip inopererat i armen eller räcker det fortfarande med att man ser dem på en mobilskärm när man vill?!

Utan att försöka ge mig på att gissa hej vilt (är det något livet i en nyhetsfabrik har lärt mig är det att om man inte vet så ska man hålla tyst), så tror jag ändå på en framtid för Rapport. I den allt större nyhetsfloden kommer vi alltid att behöva någon som hjälper oss att välja ut det viktigaste – varje dag, dygnet runt, året runt – som Rapport har gjort sedan starten 1969.

Vi kommer nog att vara fler som slåss om att få göra det i framtiden. Men tillsammans med våra tittare/användare kommer vi förhoppningsvis kunna utvecklas i takt med tiden även i den digitala och användargenererade framtiden.

Anja Hildén, t.f redaktionschef Rapport

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.