Arla är ett av de företag som nyligen har bytt förpackningarna för sitt yoghurt-sortiment, från den ikoniska förpackningen Tetra Brik till en ny modell med plasttopp. Bytet och den nya förpackningens funktioner har skapat hätsk stämning bland konsumenterna.
”Plast? Ska vi använda mer plast? Jag har köpt Arlas yoghurt så länge jag kommer ihåg, men nu går den rutinen i graven”, skriver en av de upprörda kunderna på Arlas hemsida.
Arla menar att man varit tvungen att byta ut förpackningarna då maskinerna som fyller på yoghurten inte tillverkas längre. Hos Arla beklagar man att den nya förpackningen innehåller mer plast än den tidigare, men lovar att den inom något år kommer att vara mer miljövänlig än sin föregångare.
Tetra Pak menar, trots kritiken, att deras kunder under en längre tid efterfrågat förpackningar med just kork.
– Det är en av de starkaste konsumenttrenderna vi har sett den senaste tiden. En fördel är också att de nya maskinerna kommer att minska spillet vid produktionsstopp, säger Tetra Paks vd för norra Europa, Johan Rabe, till Morgonstudion.