Microsoft i ovan roll som utmanare

Uppdaterad
Publicerad

Microsoft befinner sig i den ovana rollen som utmanare, när Bill Gates megaföretag i dag öppnar sin nya sökmotor på internet. Målet är att ta upp kampen mot bland andra konkurrenten Google, som i dag är ledande på området en marknad som kan ge stora intäkter.

-Annonser i form av sponsrade sökordsträffar är den snabbast växande annonsmarknaden på internet, säger Fredrik Wallner på MSN (Microsoft Network) i Sverige till TT.

Ökande 192 procent

Institutet för reklam- och mediestatistik konstaterar i sin senaste rapport att under de tre första kvartalen 2004 omsatte den typen av annonsering bara 48 miljoner kronor, men att ökningen är 192 procent jämfört med samma period 2003.

Kring millennieskiftet hade var och varannan sida på internet en egen sökmotor för att underlätta för användarna att hitta rätt på nätet.

-Det var då det, trenden går mot att det blir ett par stora sökmotorer kvar om några år, säger MSN:s Sverigechef Thomas Minnhagen.

En halv miljard i utvecklingskostnader

Microsoft har bestämt sig för att bli en av dem och har satsat över en halv miljard kronor på utvecklingsarbete med den nya sökmotorn under två år. Den lanseras i 24 länder och på tio språk, däribland svenska.

-Det är vi glada för och det bygger vidare på de framgångar vi haft i Sverige för till exempel vår messengertjänst. Svenskarna är bäst i världen på att använda den typen av tjänster, fortsätter Minnhagen.

Vapen i kampen om användarna är enligt Microsoft snabbhet, exaktare träffar, ämnessökningar och nya möjligheter att själv styra hur sökmotorn letar efter uppgifter bland fem miljarder indexerade sidor.

-Vi vet att folk tycker att det tar för lång tid innan de hittar rätt och att felträffarna är för många, säger Fredrik Wallner.

Traditionell sökning minskar

Enligt företagets egna undersökningar minskar sökandet efter information dramatiskt i traditionella medier som telefonkatalogen, uppslagsverk och bibliotek. I stället används internet allt mer.

Svenskarna söker där i första hand efter fakta, nyheter, evenemang, resor, bilder och handel.

Framtiden för sökmotorerna går mot ytterligare förfinade sökmetoder, där man samtidigt kan söka information på internet, i andra databaser och i vad som till äventyrs gömmer sig på den egna hårddisken.

För Microsoft, Yahoo, Google, Eniro Webbsök, Lycos och kanske några till handlar det om en stenhård kamp om annonsmarknaden.

Google gav miljarder

Den klarast lysande stjärnan för ögonblicket Google med cirka 1,8 miljoner unika svenska användare i december förra året. Företaget redovisade en vinst för tredje kvartalet förra året på 52 miljoner dollar, omkring 350 miljoner kronor och har efter introduktionen på den amerikanska aktiemarknaden gått som en raket.

Det som startade som en egen sökmotor för att hitta saker på nätet, har för upphovsmännen inneburit att man plötsligt kan räkna sig som miljardärer – i dollar.

-TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.