Under ett par år under 00-talet var drivmedlet E85, som består av 85 procent etanol och 15 procent bensin, en framgångssaga. 2008-2010 var nästan var fjärde bil som såldes en etanolbil tack vare skattelättnader och den så kallade pumplagen.
I samband med att politikerna plockade bort de ekonomiska incitamenten minskade dock försäljningen av etanolbilar i rask takt, trots att E85 blir allt mer miljövänligt.
Direktstöd till ombyggnad
Nu föreslår alltså Miljöpartiet en bygg om-bonus för bensinbilar som blir miljöbilar. Blir förslaget verklighet innebär det bland annat att det införs ett direktstöd på hälften av kostnaden upp till maximalt 5 000 kronor för ingreppet, som ska ta omkring tre timmar.
– Vi tycker att det är dags att de bilarna som i dag är beroende av fossila bränslen kan ställas om och bli en del av det förnybara Sverige, säger Miljöpartiets språkrör Per Bolund.
Hur stor är chansen att Socialdemokraterna går med på det här?
– Jag tror att det finns en stor möjlighet att få en bred samsyn kring den här frågan.
Förslaget innebär också att det införs ett stöd på hälften av kostnaden upp till maximalt 20 000 kronor för att bygga om till biogasdrift. Att konvertera till etanol tar 2-3 timmar i verkstad medan konvertering till biogas tar omkring 2 dagar.
”Möjlighet till en ny näringsgren”
Förslaget är inspirerat av Frankrike, som både ger bonus på fordonsskatten när bensinbilar konverteras till etanoldrift och har en premie på nära 11 000 kronor när äldre bilar konverteras eller byts ut mot nya miljöbilar.
Enligt Per Bolund kommer förslaget också att generera pengar och nyanställningar i verkstadsbranschen.
– Det här ger möjlighet till en ny näringsgren, säger han.
2015 införde ni en etanolskatt som gjorde E85 till det dyraste bränslet att köra på. Varför ska bilägarna lita på er den här gången?
– Vi har tagit bort skatten på etanol, just eftersom det minskar miljöpåverkan rejält. Det här är en ganska lätt process och med det här förslaget betalar vi hälften av kostnaden. Det här är ingen stor insats och dessutom kan man köra billigare i framtiden. Det ska vara lätt att göra rätt.
Se hela intervjun med Per Bolund i klippet ovan.