Sedan millennieskiftet har antalet barn upp till 17 år som omkommit medan de cyklat i den svenska trafiken minskat från tre till fyra fall per år till ett eller två dödsfall per år.
Vissa år rapporteras inga dödsfall alls.
Kraftig minskning sedan 70-talet
Minskningen över tid blir ännu mer dramatisk ju längre bak man tittar. Från mitten av 50-talet omkom mellan 20 och 40 cyklande barn varje år i trafiken, innan siffran sakta började falla mot dagens nivåer.
– Kulmen var i slutet av 60-talet och början av 70-talet. Vissa år var det runt 200 barn som dog i trafiken. Det har minskat otroligt mycket, säger Mats Gummesson, utredare vid Trafikverket, til SVT Nyheter.
Cykelbanor gör skillnad
Exakt vad den kraftiga minskningen beror på har varit svårt att redovisa, men Trafikverket pekar på flera tänkbara förklaringar.
– Det handlar delvis om trafikmiljöåtgärder. De senaste 50 åren har vi separerat körbanor och tagit bort cyklister från bilvägarna. Vi har även säkrat överfarter vid skolor, säger Mats Gummesson.
Samtidigt har cyklandet överlag minskat bland barn under samma tid, vilket också har bidragit till färre olyckor.
Barn rör sig lite mindre friare
En tredje förklaring är att barn helt enkelt inte tillåts vara ute i trafiken på samma sätt, att föräldrar eller andra vuxna ser till att vara med och övervaka barnens cyklande.
– Föräldrars syn på trafiken har ändrats, historiskt sett. Skulle man se en treåring själv i trafiken i dag ringer man väl polisen, säger Mats Gummesson.
Sverige sticker ut i omvärlden
Även om alla dödsfall i trafiken ses som ett för mycket, står sig Sverige också väldigt bra ur ett internationellt perspektiv.
Bland jämförbara länder i världen har Sverige procentuellt sätt lägst antal barn som dör i trafiken i snitt per år, enligt statistik från International Road Traffic Accident Database.