Mindre reklamdrivor i brevlådorna

Publicerad

Postnord brukar låta sina brevbärare lägga oadresserad direktreklam tillsammans med posten i brevlådorna, men nu är det slut med det.

Postnord skippar tjänsten eftersom marknaden viker. Papperspriserna har gjort att reklamen blir dyrare.

”En mängd kända omvärldsfaktorer har drivit på ökade kostnader och vi konstaterar att tjänsten inte längre är lönsam. Därför tar vi nu ett beslut att avveckla den”, skriver Mathias Krümmel, vd för Postnord Sverige, i ett pressmeddelande.

Det finns förstås andra företag än Postnord som delar ut oadresserad reklam, men det ser ändå ut att bli lite mindre drivor av reklam i svenskarnas brevlådor.

Utdelningen upphör i början av april nästa år.

Många hushåll har redan stoppat direktreklamen genom att sätta upp en ”nej tack”-skylt på brevlådan eller brevinkastet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.