MSB:s förslag på mass-sms som skulle användas för att marknadsföra ”corona-appen”. Enligt länsstyrelsen i Stockholm skulle ett mass-sms kunna ställa till mer skada än nytta. Foto: SVT/skärmdump

MSB planerade stor kampanj för ”corona-appen” – skulle marknadsföras med mass-sms

Uppdaterad
Publicerad

Ett digitalt självtest som skulle spridas genom massutskick av sms och ge myndigheterna nya data om coronapandemin. Det var planen från MSB. Men den har stött på bitvis hård patrull visar dokument som SVT tagit del av.

Redan den 24 mars luftade statsepidemiolog Anders Tegnell tankarna på en ”corona-app”.

– Jag tror att vi kan komma igång inom den närmsta veckan eller två, sa han till Ekot.

Till Di Digital sa han några dagar senare att MSB skulle bygga verktyget. Han hoppades MSB skulle ”ha något på plats inom en vecka eller tio dagar.” I början av april sa sedan MSB till SVT att man ”snart” skulle berätta mer.

Men beskeden har dröjt.

De inblandade myndigheterna har nämligen inte varit överens, något som SvD avslöjade i går.

Och det har funnits fler än en stötesten på resan.

”Riskerar att förvärra situationen”

Dokument som SVT tagit del av visar att MSB tänkt sig en stor lansering med reklamfilmer och callcenters – och ett massutskick av sms med en länk till test-sidan (se faktaruta).

Men delar av planerna får kraftig kritik. Länsstyrelsen i Stockholm avråder från ett sms-utskick, som man menar kan ”skapa en omfattande oro och öka söktrycket på vården”, samt ”riskerar att förvärra situationen inom vissa delar av samhället.”

Även Anders Tegnell har tveksamheter. ”Behöver gå några varv till och dessutom är en pilot-test helt nödvändig”, skriver han i en kommentar under processen.

Lanseringsdatumet måste skjutas fram, vilket oroar MSB. ”När frågan nu drar ut på tiden ser vi en risk för fler privata initativ där det är oklart hur man hanterar data”. Som exempel anges det privata initiativet covidmap.se.

Tegnells synpunkter ”ignorerades”

Den 13 april får MSB:s kommunikationschef Morgan Olofsson ett mejl från sin kollega Elisabeth Wall Bennet på Folkhälsomyndigheten, där hon på flera punkter är kritisk mot MSB:s hantering.

Dels har man fortfarande inte fått ett utlovat kampanjmaterial, dels har MSB struntat i input.

”...Anders Tegnells synpunkter kring att det under inga omständigheter kan kallas test, har ignorerats. Anders framförde också vid mötet i torsdags att hela upplägget måste testas i en pilot. Det tycks heller inte vara tillvarataget.”

Blev en GD-fråga

Den 15 april träffas MSB:s generaldirektör Dan Eliasson och Folkhälsomyndighetens Johan Carlson. Den sistnämnde framför flera synpunkter – bland annat att det fortfarande är oklart hur enkätsvaren ska hanteras.

Efteråt är de två eniga om att starta med en mindre pilotstudie.

I dag säger MSB:s presskontakt Anna Lindbeck att man är redo för den.

– Den tekniska lösningen är klar, nu handlar det om förankring och så fort allt är klart kommer vi att berätta mer.

När SVT frågar om MSB släppt planerna på mass-sms, så får vi inget svar. Presstjänsten hänvisar till ett pressmeddelande och uppger att man ”berättar mer vid lanseringen”.

MSB:s lanseringsplan – mass-sms och callcenter

Myndigheternas mass-sms skulle innehålla denna formulering:

”COVID-19 För att motverka smittspridningen uppmanar MSB och Folkhälsomyndigheten alla att göra ett digitalt test. Gå in på: corona.msb.se”.

Själva enkäten innehåller sedan en rad frågor, främst om eventuella symptom men också om var man bor (postnumrets första siffror) och hur man får sin information om pandemin. Man ska kunna logga in med Bank-ID eller göra testet anonymt.

MSB vill kalla verktyget för ”Nationella Covid-19 frågorna” eller ”Nationella Coronafrågorna” och föreslår en omfattande lansering med både posters och reklamfilmer på olika språk. Callcenters ska starta med kapacitet ”att hantera upp till 5000 samtal per dygn och svara på e-post.”

Samtidigt ser MSB flera ”utmaningar”, bland annat att det kan vara svårt att få friska symptomfria personer att göra testet, och att det av integritetsskäl kan finnas en motvilja att dela personlig information.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.