Trafikverkat har fått in närmre 300 000 anmälningar från tågbolag. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT

Tågbolagen vill ha 108 miljoner i ersättning av Trafikverket

Uppdaterad
Publicerad

Fjolåret var tufft för tågtrafiken. Tågbolagen har ansökt om 108 miljoner kronor i ersättning av Trafikverket. Totalt har nästan 300 000 ansökningar tagits emot.

– Att det skulle bli många var vi ganska säkra på, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Enligt Trafikverkets statistik var över 12 procent av alla passagerartåg mer än fem minuter försenade, eller inställda under 2018. En tredjedel av förseningarna handlade om problem med infrastruktur som fel på signalanläggningar, kontaktledningar, spår och växlar, skriver SR.

– Det var ett tufft år på många sätt. Det var både snö och is, men framförallt var det torka och värme. Vi hade uppemot 400 bränder som påverkade tågen, säger Bengt Olsson.

I kombination med vädret stod planerade banarbeten för en stor del av förseningarna, menar han.

– När vi jobbade på de stora linjerna så behövde vi stänga av trafiken och hade alternativa färdvägar som tågen skulle kunna gå på. Men de spåren mådde inte så bra i värmen, säger Bengt Olsson.

Ny lagstiftning

I somras infördes en ny lagstiftning, där tågbolagen fick rätt att ansöka om ersättning för kostnader som de får på grund av infrastruktursproblem. Det kan till exempel röra sig om kostnader för ersättningstrafik, mat och hotellnätter till resenärer.

– Vi har fått in 296 665 ansökningar. Det rör sig om 108 miljoner kronor, säger Bengt Olsson.

Han berättar att det är för tidigt att säga hur många av ansökningarna som kommer att beviljas.

– Sett till tidigare år så brukar ungefär en tredjedel av händelserna bero på infrafel. Om det varit så nu är alldeles för tidigt att säga, säger Bengt Olsson.

Hoppas på bättring

Huruvida den nya lagstiftningen leder till en förbättring återstår att se, men Bengt Olsson tror att det kommer bli ett steg i rätt riktning.

– Det ska vara en hjälp och ett incitament att vara noggranna och följa upp, och vara ännu vassare på att tänka efter före, framförallt i planeringen. Vi har mycket som vi behöver göra med svensk järnväg, säger Bengt Olsson.

Ansökningarna gäller händelser som inträffat mellan 1 juli och 26 februari.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.