Flyganalytikern Hans Eric Jacobsen på Swedbank säger till Reuters att han tror att Norwegian kommer att bli en av de dominerande aktörerna på den europeiska marknaden framöver. Och för konkurrenter som exempelvis SAS blir det här en stor utmaning.
Största ordern i Europa
Bolaget köper 122 flygplan från tillverkaren Boeing, varav 100 stycken är av den nya typen Boeing 737 MAX8. Norwegian har också tecknat ett avtal med Airbus om att köpa 100 Airbus A320neo.
Det sammanlagda värdet av köpet är 127 miljarder norska kronor.
Bolaget har också säkrat köprättigheter för ytterligare 150 flygplan från de båda tillverkarna.
”Vår order är den största som ett europeiskt flygbolag någonsin har ingått och en stor milstolpe i bolagets 10-åriga historia”, skriver Norwegians vd Björn Kjos i ett pressmeddelande.
Två leverantörer
Ordern är ett led i bolagets långsiktiga planering som bland annat går ut på att ha en flygplansflotta där flygplanen skiftas ut vart sjunde år. För att kunna göra det krävs en planering för minst 10-20 år framöver, enligt bolaget.
”Vi är också komfortabla med finansieringen framöver. Norwegian har nått en så pass stor storlek att vi med fördel kan ha två flygplansleverantörer, både för att säkra tillräckligt med flygkapacitet, flexibilitet men inte minst för att kunna dra nytta av konkurrensen mellan två producenter”, skriver vd.
Finansiering inget problem
2022 beräknas Norwegian ha en flotta i drift på 179 flygplan, vilket skulle utgöra ungefär sex procent av det totala antalet passagerarflygplan i Europa, säger Norwegianchefen Björn Kjos vid en presskonferens, enligt Reuters.
Och finansieringen av flygplansköpen ska inte vara något problem. Någon nyemission av aktier är inget måste.
-Vi är inte beroende av att hämta pengar på marknaden eller att använda oss av banker, säger han.
I dag har Norwegian en flotta på 62 flygplan. Som jämförelse har SAS, i dag Skandinaviens största flygbolag, omkring 180 flygplan.
TT