Norwegians räddningsplan ”sista utvägen”

Uppdaterad
Publicerad

Det akut krisdrabbade flygbolaget Norwegian har nått en överenskommelse med de företag som hyr ut flygplan till koncernen. Nu vill bolagets ledning att aktieägarna säger ja till deras räddningsplan under en extra bolagsstämma på måndagen.

– Det här är den sista utvägen, säger flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs, som inte tror att norska staten kommer att gå in och rädda flygbolaget.

Förhandlingarna har pågått i flera dagar men under natten till måndagen meddelade det norska flygbolaget att en uppgörelse nåtts med flygplansuthyrarna. Nu ber vd:n Jacob Schram företagets aktieägare att i en extra bolagsstämma på måndagen säga ja till ledningens räddningsplan, annars hotar konkurs.

– De har kniven mot strupen. Om det röstas nej till ledningens förslag på bolagsstämman finns det inte många alternativ kvar, säger Espen Andersen vid Handelshögskolan BI i Oslo.

Coronapandemin

Den extrainsatta bolagsstämman väntas starta klockan halv nio på måndagsmorgonen. Då ska aktieägarna, via videolänk, rösta om ledningens räddningsplan. Planen måste stöttas av två tredjedelar för att godtas.

Om räddningsplanen godtas är målet för Schram att få del av det statliga räddningspaketet på 2,7 miljarder norska kronor i mitten av maj. Med tillgång till krislånen anser han att det går att hålla företaget flytande hela 2020.

Expert: Bara tre möjligheter återstår

Hela flyg- och resebranschen påverkas hårt av de restriktioner som infördes för att bromsa spridningen av coronaviruset, men Norwegian var redan tidigare i en mycket svår ekonomisk situation.

Norwegians ledning har under den senaste veckan förhandlat med långivarna och de 24 bolag som hyr ut flygplan till koncernen för att få tillräckligt stöd för planen. Det återstår att nå en överenskommelse före den extra bolagsstämman med uthyrarna.

Om räddningsplanen går om intet ser Espen Andersen bara tre möjligheter: att andra stora aktörer investerar, att det blir ett konkursförfarande eller att norska staten räddar Norwegian – vilket han tror är högst osannolikt.

”Marknaden behöver Norwegian”

Norwegians fyra bemanningsbolag i Sverige och Danmark, med totalt 4 700 piloter och kabinanställda, ansökte för drygt en vecka sedan om konkurs.

Vid en konkurs för hela koncernen kan Norge hamna i ett läge där SAS får något som liknar en monopolsituation på den norska marknaden, som när SAS köpte konkurrenten Braathens 2004.

-Jag tror att den nordiska marknaden behöver Norwegian för att hålla SAS i schack och hoppas att de får det, säger Espen Andersen.

Fakta: Buden kring Norwegian

• Långivarna sitter på obligationer utgivna av Norwegian på motsvarande 1,2 miljarder dollar.

• Norwegian erbjöd först långivarna 41,7 procent av aktierna som ersättning för dessa lån.

• Redan i torsdags skulle långivarna ha tagit ställning till förslaget. Men förhandlingarna drog ut på tiden och Norwegian kom med ett nytt, mer generöst bud.

• Det som vd:n Jacob Schram kallar ”det sista erbjudandet” går ut på att hälften av skulderna samt 80 procent av ett så kallat konvertibelt obligationslån värt 150 miljoner dollar ska kvittas mot aktierna. Dessutom slängs intäkterna från försäljningen av de mest lukrativa avgångarna på Londons flygplats Gatwick in som pant.

• På fredagen uppgav Norwegian att de fått ”robust” stöd från tre av fyra grupper långivare. Men förslaget fick 62 procent stöd från sista gruppen obligationsinnehavare, vilket inte räckte eftersom två tredjedels majoritet krävs.

• Förhandlingarna har fortsatt och på söndagen uppgav koncernen att även den fjärde gruppen är med på tåget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronapandemin

Mer i ämnet