Trafikverkets ändrade kriterier gör att ett tåg räknas som försenat först efter femton minuter.

Nu backar ministern om försenade tåg

Uppdaterad
Publicerad

Efter kritiken mot Trafikverkets ändrade förseningsregler ändrar sig nu den ansvariga ministern.

Nu använder hon de gamla kriterierna, att ett tåg är försenat om det kommer fem minuter sent.

Många har reagerat över Trafikverkets nya sätt att redovisa en tågförsening. Verket har hänvisat till en anpassning till övriga Europa och lyft gränsen för vad man kallar en försening från fem minuter till en kvart.

Och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) använde sig av det nya sättet att räkna när hon besökte Trafikforum i Linköping i januari:

– I morse presenterades punktlighetssiffror för 2012, och vi är uppe på nivåer som ligger bland de bästa i Europa, sa hon då och förlitade sig på siffror som räknades med den nya kvartsregeln.

Miljöpartiet reagerade

Bland annat Miljöpartiet har reagerat häftigt på det här:

– Kommer tåget en kvart försent så kommer det försent. Kommer ministern en kvart försent till regeringssammanträdet så kommer hon försent, säger språkröret Gustav Fridolin till SVT med en tydlig adress till den ansvariga infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd.

Nio av tio tåg i tid

I dag vågar Elmsäter-Svärd inte säga att vi ligger i topp och är också mer försiktig när det gäller hur hög punktlighetsnivån är, egentligen. Tidigare har hon alltså använt sig av trafikverkets kvartsgräns, som ger en väldigt hög punktlighet:

– Vi har en punktlighet på våra tåg på 96 procent, sa hon på Trafikforum i Linköping.

När vi i dag frågar henne om hur vet hur stor andelen är av alla tåg som kommer i tid så svarar hon så här:

– Ja, det är allt fler som kommer i tid, men om man ser generellt över alla tåg så är det nånstans nio av tio tåg.

”Ett sent tåg är ett sent tåg”

Nio av tio tåg, alltså, inte över 96 procent som kvartsgränsen visar. Nio av tio tåg är den punktlighet som den gamla femminutersgränsen skulle visa idag. Den statistiken finns kvar hos Trafikverket, men den används för att göra historiska jämförelser.

Hursomhelst kan infrastrukturministerns uttalanden kring detta i dag onekligen tolkas som en mildare och mer försiktig linje idag, jämfört med tidigare inlägg i debatten. Helst av allt hade hon nog velat slippa den, eftersom det egentligen är mindre intressant än hur resenärerna själva upplever alla förseningar.

– Oavsett hur många minuter är försenat är egentligen ointressant. Ett sent tåg är ett sent tåg, säger Elmsäter-Svärd till SVT.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.