Foto: TT

Så ska ”bilmålvakterna” stoppas

Publicerad

Från 1 juli i år blir det svårare att sätta en så kallad målvakt som ägare till en bil och strunta i böter och skatter.

I dag lägger regeringen fram en proposition som innebär att kronofogden kan ta bilen i beslag och sälja den.

Hittils har de som satt i system att registrera bilar på utfattiga personer, så kallade målvakter, varit skyddade av äganderätten.

P-böter och obetalda skatter har hopat sig men kronfogden har inte kunnat ta bilen i beslag eftersom bilen inte är registrerad på den verklige ägaren.

Var tionde bil i Malmö

I Malmö har problemen varit särskilt stora. År 2012 var fem personer i Malmö registrerade som ägare till 11.000 bilar med 78 miljoner kronor i parkeringsböter.

I Malmö finns 140.000 bilar. Av dem är 14.000 är registrerade på bilmålvakter, det vill säga var tionde bil.

2013 gick Malmö kommun miste om 42 miljoner i parkeringsböter, främst genom bilmålvakterna.

Genom den nya lagen ska kronofogden kunna lägga beslag på bilen oavsett vem som är ägare. Efter tre månader ska den säljas som betalning av böter och skatt.

– Det har varit problematiskt att ta fram förslaget men en person som inte fullgör sina plikter mot samhället i form av skatt och böter får räkna med att bilen tas i beslag, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd till SVT.

Kopplas till bilen

Det handlar om att p-böter kopplas till bilen och inte till ägaren.

Enligt förslaget ska stat och kommun också få rätt att forsla bort ett felparkerat fordon om den registrerade ägaren har stora skulder för obetalade p-böter.

Målvakterna har tillsammans med de riktiga ägarna satt i system att hyra ut oskattade, oförsäkrade och obesiktade bilar. Enligt Catharina Elmsäter-Svärd har målvakterna kostat samhället uppåt två miljarder kronor.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer