Foto: TT

Ny H&M-chef ska jobba för mångfald

Uppdaterad
Publicerad

”Incidenten nyligen var helt och hållet oavsiktlig, men den visar så tydligt det stora ansvar vi har såsom ett globalt märke”, heter det i inlägget.

Uppståndelsen gäller en reklambild med en svart pojke som bär en tröja med texten ”Coolest monkey in the jungle”, en bild som många uppfattat som rasistisk. Reaktionerna har delvis varit våldsamma – i lördags vandaliserades H&M-butiker i Sydafrika sedan ett oppositionsparti manat till handling.

Ny chefstjänst

Nu har företaget enligt egen uppgift sökt återkoppling över hela världen, både inom och utanför bolaget, och tillkännager att en särskild chefstjänst har tillsatts med syfte att arbeta för mångfald och inkluderande på ett globalt plan.

Vem som fått jobbet framgår inte, men mer information utlovas ”inom kort”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.