I dag råder fri prissättning på den avreglerade taximarknaden och åkarna har rätt att sätta vilket pris de vill, något som har drabbat många turister och ouppmärksamma resenärer som har tvingats betala skyhöga överpriser. Det finns till exempel taxiåkare som tycker att det är rimligt att ta nästan 10.000 kronor för att köra en mil på en kvart.
– Människor som besöker mig, särskilt från utlandet, vänner och kollegor, blir ju blåsta var och varannan gång. Det är otroligt provocerande tycker jag, att vi som är ett sådant reglerat land har en taximarknad som är helt vild. Folk blir blåsta dagarna i ända och ingen vågar göra någonting. Jag tycker det är helt otroligt, berättar taxikunden Klas Hallberg.
Skriftlig prisuppgift inför resan
Nu ska det emellertid bli bättre för kunderna. Enligt en ny lag, som klubbades i riksdagen i dag, ska taxikunderna, från och med årsskiftet, få en skriftlig prisuppgift om vad högsta priset för resan kan bli. Det här gäller de bolag som tillämpar ett jämförpris på över 500 kronor.
– Den här lagen behövs för att folk inte ska bli lurade av taxi och det behövs också för att vi ska ha rättvisa villkor, de taxibolag som sköter sig ska inte bli utkonkurrerade av de som lurar kunderna, säger Karin Svensson Smith (MP), ordförande i trafikutskottet.
Tror du att man kommer tillrätta med överpriserna med det här?
– Nej, det räcker inte. Det är ett första steg men från Socialdemokraterna och Miljöpartiet vill vi gå mycket längre. Vi vill ta tillbaka ordning och reda i taxitrafiken för att i takt med att folk blir mer klimatmedvetna så kommer taxi att spela en större roll. Då måste man ha en seriös näring där det inte lönar sig att luras.
V:s krav på maxtaxa utan stöd
Störst kritik mot den nya lagen kommer från Vänsterpartiet. Partiet anser att lagen visserligen behövs, men att den är alltför tandlös.
– Att bara ge en prisuppgift som nu i lagförslaget räcker inte. Oseriösa inom branschen kan ju fortsätta med att ta alldeles för höga priser ändå, säger Emma Wallrup (V), ledamot i trafikutskottet.
Vänsterpartiet vill hellre se en maxtaxa för taxiresor, som finns i de flesta andra jämförbara länder.
– Vi behöver reglera taxibranschen för vi har sett att det har sprungit iväg. Vi har många gånger tio gånger högre priser än den normala för många taxiresor, samtidigt som vi ser att det inom branschen råder väldigt dåliga arbetsförhållanden. Det här drabbar både kunden och de som jobbar inom taxibranschen, säger Emma Wallrup.
Men ni har inte fått igenom det här med prisreglering bland de andra partierna?
– Nej tyvärr.
M: Kunden kan hålla bolaget ansvarigt
Ett av partierna som vänder sig mot förslaget om maxtaxan är Moderaterna. Det forna regeringspartiet står bakom den nya lagen om prisinformation och anser att den i sig räcker långt för att hjälpa kunder som känner sig lurade.
– Vi tror inte att det funkar praktiskt och därför går vi istället fram med den här lagstiftningen som tydligt stärker kundens rätt att få prisuppgiften på förhand och att kunna hålla taxichaufför och taxibolag ansvariga i efterhand. Vi tror att vi löser ut en hel del av de problem som finns i branschen i och med detta, säger Lars Hjälmered (M), vice ordförande i trafikutskottet.
Hur ska det här gå till rent konkret?
– Praktiskt kommer du som kund att ha rätt att få ett fast pris en uppgift före du hoppar in i bilen. Du kommer att få ett kvitto eller motsvarande som visar den prisuppgiften och skulle någon försöka lura dig så kan du hålla taxibolaget ansvarig för detta i efterhand.
Men det är ju inte säkert att utländska turister vet vad som är ett rimligt pris?
– Nej, det kan vara en risk med det hela. Å andra sidan så finns det ett eget ansvar i detta, säger Lars Hjälmered
Även Miljöpartiet är skeptiska till en reglering av maxtaxan.
– Kanske någon sorts reglering, om det är just priserna eller själva näringen får vi återkomma till. Det behövs fler åtgärder för att taxi ska vara en acceptabel och rättvis bransch, säger Karin Svensson Smith.
Taxichaufför: Det ska vara ordentlig reglering
Taxichaufförer på de etablerade bolagen tycker att dagens lag inte kommer åt problemet med oseriösa åkare.
– Jag tycker själv som person att de måste avskaffa friåkarna först. Att säga att jag ska informera kunden om mitt pris, varför ska jag informera? Det är inte mitt jobb, säger Ismaeli Emamubin, chaufför hos Taxikurir.
Tror du inte att den här maxprisinformationen kan förhindra överpriser?
– Nej, det ska vara ordentlig reglering av taxibranschen.