Ny pakt mot pirater på internet

Uppdaterad
Publicerad

Förhandlare från USA, EU och nio andra länder siktar på att i september slutföra arbetet med en överenskommelse vars syfte är att komma åt förfalskningar och plagiat av varor och piratverksamhet på internet.

Gruppen som tillkännagav intentionerna på fredagen uppmanar också medlemsländerna att offentliggöra den föreslagna texten till överenskommelse som redan innan den är klar har väckt oro bland internetaktivister.

Kritiker befarar exempelvis att åtgärder för att minska piratverksamheten inom musik och film på internet kan leda till att internetoperatörer vägrar att erbjuda uppkopplingar till människor som brutit mot regler upprepade gånger.

”Inget tvång”

I det gemensamma uttalandet från förhandlarna försäkras dock att överenskommelsen innebär att medlemsländerna bara får vidta åtgärder som ”inte kränker grundläggande rättigheter och friheter”. Bland annat ska reglerna inte tvinga tullpersonal att söka genom resandes bagage eller gå igenom deras elektroniska apparater i jakten på exempelvis illegalt förvärvade datorprogram.

Amerikanska film-, musik- och mjukvaruföretag och andra producenter av upphovsrättsskyddat material beräknas varje år förlora 16 miljarder dollar (cirka 120 miljarder kronor) på pirat- och kopieverksamheten. Många falska produkter har sitt ursprung i Kina medan piratverksamheten på internet finns överallt. Inte minst Sverige har beskyllts för att vara ett paradis för illegal fildelning.

1 490 miljarder

President Barack Obama har tidigare kallat förhandlingarna om överenskommelsen för en viktig beståndsdel i USA:s strategi att minska den globala handeln med falska varor, som beräknas omsätta mer än 200 miljarder dollar (cirka 1 490 miljarder svenska kronor) per år.

Bland olösta knäckfrågor som återstår för förhandlarna att komma överens om är bland annat EU:s krav på att skydda ”geografiska signaler”, det vill säga varumärken för livsmedel eller alkohol från en särskild plats som exempelvis Champagne och Cognac i Frankrike.

Amerikanska företag befarar att sådana regler kan leda till att sedan länge inarbetade varumärken som Krafts parmesanost kan betraktas som olagliga.

TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.