Över hälften av ungdomarna i en färsk undersökning från Ungdomsbarometern svarar att de någon gång använt AI till en skoluppgift på ett sätt som de själva är osäkra på är tillåtet. Många svarar också att de inte vet vilka regler som gäller.
Det saknas i dag nationella riktlinjer för hur elever får använda AI. Enligt Skolverket ökar chattrobotar risken för fusk och myndigheten uppmanar lärare att inte använda sig av inlämningsuppgifter som betygsunderlag om de inte kan säkerställa ”tillförlitligheten” i innehållet.
Lärare osäkra på gränserna
Enligt Åsa Fahlén, ordförande i fackförbundet Sveriges lärare, är många lärare osäkra på hur eleverna får använda AI och var gränsen för fusk går.
– Det kan inte vara ett enskilt ansvar för varje lärare utan måste styras upp på skolnivå och huvudmannanivå, så att varje skola gör hyfsat likadant.
Generella riktlinjer är bra, men varje skola måste bestämma detaljerna, menar Åsa Fahlén. Hon ser möjligheter med AI i skolan, till exempel för research och förslag på presentationsteknik och formuleringar.
– Men när det gäller utvärderingen av elevernas kunskap måste man vara säker på att det är eleven som presenterar det och inte ett AI-verktyg.
Mer tid i klassrummet
Utbildningsminister Mats Persson (L) vill se ett övergripande regelverk för att tydliggöra vad som gäller. I brist på sådana riktlinjer har enskilda skolor och huvudmän tagit fram egna regler. Koncernen Jensen educations skolor har till exempel tillfälligt blockerat ChatGPT på elevernas skoldatorer – en åtgärd som utbildningsministern inte utesluter även på nationell nivå.
– Det är uppenbart att vi inte kan fortsätta som vi har gjort tidigare i skolan. Det kommer att behöva vara fler prov på plats i klassrummet och fler moment i klassrummet, det kommer att vara mer fokus på böcker och mindre på digitala verktyg.