Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Livsmedelsverkets undersökning om matsvinn visar att svenskarna fortfarande har mycket att jobba på. SVT:s reporter är en av dem. Foto: SVT

Majoriteten av svenskarna slänger mat som kan ätas

Publicerad

Tusentals svenskar har fått svara på sina beteenden kring matsvinn. Resultatet visar att det flesta är medvetna att man slänger för mycket mat men att lika stor del gör det ändå.

– Många förstår problemet med matsvinn. Men vi behöver träna mer på att göra något åt det, säger Karin Fritz, projektledare på Livsmedelsverket.

Enligt Livsmedelsverket behöver fler lita på sina sinnen, våga äta matrester som stått mer än några dagar i kylskåpet och förstå skillnaden mellan olika datummärkningar.

Svenska konsumenter är dock bland de bästa i Europa på att förstå ”bäst före”-märkningen. Dock förstår bara 3 av 10 vad ”sista förbrukningsdag” betyder. Men det kanske inte är så konstigt. En snabb koll i matbutiken visar att få produkter är märkta med just ”sista förbrukningsdag”.

– Det beror på på förpackning och leverantör. Här är det lite svårare och det är fortfarande ganska ovanligt i Sverige.

Kan man äta en tre år gammal chilisås? Se SVT:s kräsne reporter lära sig att minska svinnet i videon.

  • 4 av 10 har runt 4 grader i kylskåpet. Det är den temperatur som Livsmedelsverket rekommenderar för att kylvaror ska hålla längre.
  • 8 av 10 förstår vad bäst före-datum på ett livsmedel innebär. Det betyder att en majoritet vet att det oftast går att äta livsmedel efter passerat bäst före – datum.
  • Endast 3 av 10 förstår innebörden av sista förbrukningsdag. Det är en datummärkning som handlar om säkerhet, livsmedel ska inte ätas efter passerat datum.
  • 5 av 10 planerar sina måltider i förväg. Planering av måltider är ett viktigt steg för minskat matsvinn.

Källa: Livsmedelsverket

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer