Från den första mars infördes ett nytt system för att hantera den gigantiska volymen av billiga paket som svenskarna shoppat på internet från framför allt Kina. Under vissa dagar i december anlände över 150 000 paket om dagen till Postnords terminal utanför Arlanda. Men få betalade den svenska momsen. Tullverket krävde därför att Postnord skulle se till att momsen betalades in. För enligt deras beräkningar gick staten miste om 500 miljoner kronor till en miljard kronor på årsbasis.
Kostnaden i genomsnitt: 14 kronor
På bara några veckor byggde Postnord därför upp en gigantisk kontrollapparat där alla paket fördes till en tullterminal i Örebro. De som handlat fick sedan en avi där de skulle betala in momsen de var skyldiga samt en administrativ avgift till Postnord på 75 kronor. Nu avslöjar Postnords ledning hur det har gått.
– Ungefär hälften av 400 000 personer som vi aviserat har betalt in sina avgifter, säger Peter Hesslin som är terminalchef för Postnord i Sverige.
Det är dock inte stora pengar som kunderna betalt i moms för sina paket. Hittills har de 200 000 kunderna betalat in i genomsnitt 14 kronor i moms. Samtidigt har de betalt fem gånger mer, dvs 75 kronor till Postnord i administrationsavgift.
– Jag kan förstå att det känns väldigt mycket, säger Peter Hesslin.
– Men då ska man förstå att vi har anställt ungefär 550 personer för att hantera det nya systemet. Vi har lagerkostnader. Vi har transporter och vi har returer till Kina som kostar extremt mycket pengar om man inte betalar momsen och avgifterna. Så det drar i väg ganska fort.
Paketen sänds tillbaka
Totalt har svenska staten fått in 2,8 miljoner kronor i momsintäkter, en bråkdel av det belopp som Tullverket hade i sina kalkyler i slutet av förra året.
Det är också många kunder som inte hämtat ut sina paket som kommer att börja sändas tillbaka till sina ursprungsländer efter påsk.
– I värsta fall handlar det om ett par hundra tusen paket eller hälften av inflödet, säger Peter Hesslin. Vi tror själva att det kommer att bli något mindre. Vi tror att det kommer att betalas in en del mellan nu och den tid vi börjar returnera varorna.
Drastisk minskning av paket
Postnord har också sett en drastisk minskning av volymerna. Nu kommer det in ungefär 50 000 paket om dagen som ska behandlas av personalen. Men det finns fortfarande stora inkörningsproblem. För i dagsläget ligger det en halv miljon paket i Postnords lager i Örebro där kunderna ännu inte fått någon avisering. Och varje dag byggs lagret upp.
– Problemet vi har är att vi vill kunna vistas i det här lokalerna. Lagret växer och utmaningen är att kunna stanna kvar här. Så vi klarar oss nog en vecka till, säger Jesper Hilmersson som är lagerchef i Örebro.
Det finns kapacitet att ta emot lite över miljon paket och sedan måste Postnord börja använda nya lagerlokaler.