Ökad e-handel skapar nya tjänster

Publicerad

Den ökade e-handeln har inneburit att transporterna och förpackningarna skapat ökande utsläpp. Men postombud med provrum kan vara ett sätt att få ner handelns klimatpåverkan.

I spåren av den ökande e-handeln så kommer också en del nya innovativa lösningar. Atrium Ljungberg som är det största börsnoterade fastighetsbolaget i Sverige har startat ett nytt sätt att hämta paket för konsumenterna.

På Leveriet, som finns på tre platser i Sverige, kan du hämta paket från flera olika leverantörer, prova kläderna i ett provrum och slänga emballagen när du går därifrån.

– Vi gick till oss själva och frågade oss, vad är det vi saknar i stadsmiljön? Att hämta paket är krångligt och du måste kanske gå till flera olika ombud för att hämta ut dina paket. Så för två år sedan startade vi Leveriet i Sickla köpkvarter för att öka servicen och integrera e-handeln i fysiska miljöer säger, affärsområdeschef Mattias Celinder.

Lyckad uppstart

Nu finns den nya lösningen även i köpcentrum i Malmö och Uppsala. Det kostar inget att hämta paket eller använda provrummen men det går att köpa emballage och paketinslagning om man behöver det.

– Det är ett pilotprojekt men uppstarten har fungerat bra och vi har fått en stor ökning av paket vilket visar att kunderna uppskattar det. Det är inte så vi tjänar en massa pengar på det här men vi använder det även för att göra andra tjänster som är knutna till fastighetsbolaget till exempel nyckelutlämning till hyresgäster, säger Mattias Celinder.

”Valfriheten blir en stor fråga”

Företaget rider även på att klimat och hållbarhet blivit allt viktigare för människor. Returer inom e-handeln skapar mycket utsläpp och logistikföretagen arbetar med att hitta sätt att skicka paket mer klimatsmart.

– Jag tror att vi längre fram kanske ibland hämtar paket här och ibland får dem hemkörda. Att det kanske inte blir så viktigt att få paketet snabbt. Jag tror valfriheten blir en stor kommande fråga, säger Mattias Celinder.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.