Stefan Löfven har flera gånger tagit upp den annorlunda jul som vi svenskar tvingas fira i år, inte minst i sitt senaste jultal.
– Oavsett hur du brukar fira jul så kommer det nog att bli annorlunda, men en sak är detsamma. Julens budskap och påminnelsen om kärlek, gemenskap och solidaritet. Det budskapet är extra viktigt i år, sa statsministern.
”Hög efterfrågan”
Att många resor blivit inställda har fått en annan effekt: flera butiker har märkt av en ökad försäljning av julbelysning. Många vill helt enkelt pynta kåken.
– Vi har haft en hög efterfrågan på jul- och utomhusbelysning under hela december. Vi märker att många vill lysa upp sina trädgårdar och balkonger nu när många kommer spendera mer tid hemma under julen. Ökningen på ljusslingor är ca 10-15 procent jämfört med förra året, säger Anders Wahl, presskontakt på Clas Ohlson.
En trend är att fler vill ha slingor som är upp till 100 meter långa, vilka bland andra används för att pynta träd.
– Det finns helt klart en längtan efter mer ljus i dessa tider. När det gäller övrigt julpynt säljer det också bra, men vi ser inte samma ökning som med utebelysningen, fortsätter Anders Wahl.
”Största ökningen står utomhusljusslingorna för”
På Jula kan samma trend skönjas.
– Rent generellt ser vi absolut en kraftig ökning i försäljningen av julbelysning, både av inomhus- och utomhusbelysning. Det är framför allt slingor men också i kategorier som adventsstjärnor och ljusstakar, säger Eleonor Eriksson, presskontakt på Jula, och fortsätter:
– Största ökningen i sålt antal står ändå utomhusljusslingorna för.
Tjo och tjim, hoppas ni står ut med den här reporterns kassa rim.