Det är mycket att hålla reda på inför valet i september. Här förklarar vi det viktigaste på enkel svenska. Foto: SVTVisa alla (7)
Visa alla (7)

Om valet – på lätt svenska

Publicerad

Vilka partier finns? Vad är egentligen ”höger” och ”vänster”? Och vad måste jag ha med mig när jag röstar?
Behöver du, eller någon du känner, veta mer om valet i Sverige – men på enklare svenska? Då vill vi tipsa om programmet ”Nyheter på lätt svenska – om valet”.

I artikeln nedan kan du överblicka programmets alla delar. Längst ner finns en länk till programmet i sin helhet.

SVT:s nyhetsredaktion Nyheter på lätt svenska, som jobbar med att förmedla nyheter på ett enklare språk, har gjort programmet.

1. Val vart fjärde år

I september är det val. Då ska vi svenskar välja vilka politiker som vi tycker ska bestämma i Sverige.

2. Tre olika val

Visste du att det egentligen är tre olika val i september? Riksdags, landstings- och kommunval.

3. Sveriges politiska partier

Det finns många partier att rösta på i Sverige. Men vilka är de största partierna? Och hur arbetar de?

4. Höger och vänster?

Vad är det för skillnad på höger och vänster? Och vad tycker egentligen partierna om olika frågor?

5. Praktisk information

Det är mycket att hålla reda på inför valet i september. Här förklarar vi det viktigaste på enkel svenska. Foto: SVT

Vill du veta mer? Se hela programmet ”Nyheter på lätt svenska – om valet” HÄR i SVT Play. Där svarar också SVT:s politiska expert Elisabeth Marmorstein på några viktiga frågor om valet i september.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Val 2018 - #dinröst

Mer i ämnet