Undersökning visar: Pandemin har förändrat vårt arbetssätt

Uppdaterad
Publicerad

Företag som inte låter sina anställda jobba hemifrån delar av sin arbetstid efter pandemin riskerar att förlora medarbetare. 

– Det har blivit en konkurrensfördel att låta människor få arbeta hemifrån säger Lena Bjurner, vd på Sveriges HR-förening.

En utveckling på arbetsmarknaden som normalt skulle ha tagit fem till tio år har nu ägt rum på drygt ett år.

– Folk frågar nu arbetsgivare när de söker jobb, hur ser det ut med er flexibilitet efter pandemin. Hur stor flexibilitet kommer jag att få ha om jag börjar jobba hos er, säger Lena Bjurner, vd på Sveriges HR-förening.

Coronapandemin

Undersökningsföretaget Netigate har mellan åren 2019 till och med 31 mars i år undersökt 263 företag i åtta europeiska länder om de anställdas lojalitet mot arbetsgivaren. Siffrorna visar att sedan pandemin startade så är medarbetarna nöjdare än tidigare.

– Vi ser en markant ökning av medarbetarnas lojalitet och nöjdhet har stigit markant sedan år 2019 till 2020. Sedan mellan åren 2020 och 2021 (till och med den 31 mars) så ligger det ganska stabilt vilket indikerar att väldigt många är nöjda med att kunna jobba hemifrån en del av tiden, säger Sophie Hedestad kommunikationsdirektör på Netigate. 

Vill fortsätta arbeta hemma

Enligt undersökningen så vill svenska medarbetare kunna fortsätta att jobba hemifrån cirka hälften av den totala arbetstiden.

– Företag och ledarskap kommer att förändras i grunden efter pandemin, säger Sophie Hedestad.

SVT gjorde en undersökning med de största tjänstemannaförbunden i december 2020. Den visade att många arbetsgivare inte tillät distansarbete under pandemin, trots att arbetsuppgifterna skulle tillåta det.

Konkurrensfördel

– Många har nog haft svårt för att låta medarbetare att jobba hemifrån men de har blivit så illa tvungna. Det finns företag som tänker att efter pandemin kan det bli som vanligt igen. Medarbetarna kommer att vara på kontoret igen och vi kan jobba på. Men jag tror att de som blir vinnare är de som nu tar det här engagemang-skuttet och bygger vidare därifrån, säger Lena Bjurner.

– Det blir en konkurrensfördel. Det här är något som företag och ledare måste fundera över och bestämma ganska snart.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronapandemin

Mer i ämnet