SAS agerande kan bryta mot arbetsrätten – piloter startar rättslig process

Uppdaterad
Publicerad

Stormen tilltar kring det delvis statliga flygbolaget SAS. Pilotfacket kommer att inleda rättsliga processer mot bolaget, och en av Sveriges främsta arbetsrättsexperter säger till SVT att SAS kan ha brutit mot återanställningsrätten. Den fackliga kritiken har också varit uppe vid flera möten med näringsdepartementet.

SAS har genomfört en omorganisation som kritiserats hårt av piloter och kabinanställda. Piloter som sagts upp under pandemin hänvisas till att söka jobb i nya bolag där deras återanställningsrätt inte gäller – vilket enligt facken bryter mot kollektivavtalet. Flygbolagets svar är att man följer reglerna, att det handlar om helt nya tjänster och att dessa är fria att söka för vem helst.

Arbetsrättsexperten Tommy Iseskog menar att det ser ut som att SAS genom sin omorganisation har flyttat en del av sin verksamhet mellan olika bolag inom koncernen.

– Där ligger ju förklaringsbördan på SAS. För när man som utomstående betraktare tittar på detta så ser det ju ut som att det är samma typ av verksamhet som har flyttats från ett bolag till ett annat.

Enligt Iseskog är det avgörande om det handlar om en så kallad verksamhetsövergång. När SVT frågar SAS om detta svarar bolaget att det hela inte omfattas av reglerna för en verksamhetsövergång och att man inte bryter mot lagstiftningen, men man väljer att inte berätta vilka argumenten är för att det inte skulle betraktas som en verksamhetsövergång.

– Det låter som goddag yxskaft. Det intressanta hade varit att få veta vad man har för argument, kommenterar Tommy Iseskog.

Diskussioner med departementet

Parallellt har SAS också, enligt SVT:s källor, hamnat i en konflikt med flygteknikerna om nya arbetsvillkor för de tekniker som fick komma tillbaka efter pandemin.

När det gäller piloterna så säger fackordföranden Martin Lindgren att man nu förbereder rättsliga processer.

– Det som händer nu är att vi startar rättssaker mot SAS gällande det här i de olika länderna. Vi är pilotföreningar i Sverige, Norge och Danmark som har gemensamma avtal. SAS drar igång den här verksamheten först i Danmark och det är där vi först kommer att pröva det rättsligt.  

Flygfacken har vid upprepade tillfällen krävt att regeringen ska agera mot SAS, som till en dryg femtedel ägs av svenska staten.

Och fackets kritik har varit uppe på bordet, det visar minnesanteckningar som SVT tagit del av från näringsdepartementets så kallade ägardialoger med SAS.

Näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) avböjer att intervjuas och hänvisar till en skriftlig kommentar där han skriver att han har höga förväntningar på bolag med statligt ägande, men också att bolagets operativa modell inte är en ägarfråga. (Se faktaruta.)

Läs mer: Chef på internt SAS-möte: ”Kan inte ha alla ägg i en skål”

Vet du mer? Tipsa SVT:s granskande reportrar.

Näringsminister Karl-Petter Thorwaldssons kommentar

”Regeringen värnar den svenska arbetsmarknadsmodellen som bygger på att fack och arbetsgivare kommer överens om anställningsvillkoren på arbetsmarknaden. Jag har höga förväntningar på bolag med statligt ägande och att de ska agera föredömligt inom arbetet med hållbart företagande. Det inkluderar självfallet en sund och säker arbetsmiljö, samt goda och anständiga arbetsvillkor.

Hantering av bolagets operativa modell är en fråga för SAS ledning och styrelse att hantera och är inte en ägarfråga. När det gäller frågor om löner och andra arbetsvillkor är det något som måste lösas i förhandlingar mellan arbetstagarnas fackförbund och arbetsgivaren. Jag utgår från att bolaget följer gällande lagar och regler.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.