På Swebus kundtjänst berättar Sara Stefansson att pilotstrejken än så länge inte har lett till ökar tryck på bokningen.
-Normalt sett brukar vi känna av problem hos de andra stora transportslagen rätt så omgående men inte den här gången. Men det kan snabbt ändras.
På SJ säger man ungefär samma sak. Dag Rosander som är presschef på SJ säger att eftersom det rör sig om relativt små bolag har man inte märkt någon direkt ökning hos biljettbokningen.
-Det är inte aktuellt att sätta in extratrafik som det ser ut nu, säger han.
Flygbolagen som drabbats av pilotstrejken försöker å sin sida att minimera skadorna för resenärerna. Skyways, Golden Air och Direktflyg säger alla att kunderna kan välja mellan att boka om sina resor utan kostnad eller få pengarna tillbaka. På Avitrans Nordic hänvisar man kunderna till de bolag som man flyger för när det gäller besked om ombokningar eller återbetalning av biljettkostnader.
Magnus Rönnlid