Foto: TT

De har svensk profil men serverar utländskt kött

Uppdaterad
Publicerad

Jätteföretag som McDonalds och IKEA framhäver gärna sin svenska profil och svenska råvaror. Ikea har till och med svenska flaggor på köttbullarna i restaurangen. Men köttet i köttbullar och hamburgare är ofta tyskt eller polskt.

Som SVT berättat ökar importen av kött från länder som Tyskland och Polen kraftigt. I dessa länder gruppbehandlas många djur med antibiotika i förebyggande syfte, på ett sätt svenska experter fördömer. I Polen används generellt tolv gånger mer antibiotika än i Sverige, och därmed mångdubbelt mer än i Danmark, där djurhanteringen ofta får negativ uppmärksamhet i svensk press.

– Även djurhållningen i Polen och Tyskland är sämre än i Danmark, säger LRF:s köttchef Lennart Nilsson.

McDonalds lyfter ofta fram etik och miljöprofil, inte minst kring svenska råvaror och samarbetet med svenska bönder. Något som framhävs i påkostade reklamfilmer.

– Vi är Sveriges största köpare av svenskt nötkött inom restaurang, säger inköpschefen Patrik Holm-Thisner till SVT Nyheter, när vi träffar honom på en av deras många restauranger.

”Skulle köpa mer svenskt om det fanns”

Samma budskap finns på brickunderlägg och långt framskjutet på hemsidan: ”Största köpare av svenskt nötkött”. Men sanningen är att hälften av köttet i hamburgarna kommer från Polen.

– Det framgår i vår information på hemsidan, säger Patrik Holm-Thisner.

Men klickar man på ”vårt nötkött” står det om vilka styckningsdelar som används. Inget om varifrån man köper köttet.  Under ”för dig som behöver veta exakt vad din mat innehåller” står det om 100 procent nötkött, fetthalt, om betakarotener i osten. Men inget om ursprungsländer.  Klickar man på ”Initiativet 1000 svenska bönder” får man läsa om engagemanget för svensk jordbruksnäring. Och om bönder som blivit ekologiska. Inget om Polen.  Det är först efter många klick och långt ner vi till sist hittar informationen om det polska köttet.

McDonalds inköpschef är medveten om problemet med antibiotika i länder som Polen. Han säger att andelen svenskt kött har ökat, och de skulle köpa mer svenskt kött om det fanns. Men han tycker McDonalds har ett bra samarbete och bra kontroll på just den underleverantör man använder i Polen.

– Vi gör besök, vi kräver information, och jag vet att våra leverantörer har reducerat sin antibiotikaanvändning.

Så även om den minskar från en hög nivå är det ok för er?

– Ja, precis, det minskar över tid, det är det som är viktigt, säger Patrik Holm-Thisner.

Tyskt kött i Ikeas ”svenska” köttbullar

Tysklands djurindustri använder ännu mer antibiotika än den Polska. Tyskland har blivit Sveriges största importland för fläsk och därifrån kommer McDonalds fläskkött och mycket kött till Ikeas restauranger.

Ikeas varuhus är blågula, man serverar mest svenska rätter. Ibland finns till och med svenska flaggor nedstuckna i köttbullarna i varuhusens restauranger. Men köttet är sällan svenskt. Ikea foods uppger att köttet kommer från Irland, Storbrittanien, Sverige och Tyskland. Lite beroende på tillgång.

– Ja, det är ju förvånande. Det trodde jag inte, säger Anders Bengtsson, en av många kunder som äter köttbullar i restaurangen på Ikea Barkarby.

Även Ikea säger att man gärna skulle köpa mer svensk köttråvara, men att det är svårt att hitta i de mängder som man köper in.

– Vi är en stor global aktör och vi ställer stora krav. Vi kräver att våra leverantörer lever upp till olika regelverk där oansvarig antibiotikaanvändning utan veterinärförskrivning inte accepteras, säger Jacqui Macalister hållbarhetschef på Ikea-Foods.

Köttbullar – ”svenska oavsett köttets ursprung”

Men Tyskland använder generellt 14 gånger mer antibiotika än Sverige, får även era djur mer antibiotika än svenska?

– Så kan det vara, och vi behöver bli ännu bättre. Antibiotika är ett område där hela branschen behöver bli bättre och ställa fler och tuffare krav. Vi välkomnar om EU tar beslut om förbud för all förebyggande behandling.

Varför har ni svensk flagga på köttbullarna?

– Jo, men köttbullar är ju en väldigt svensk rätt.

Kan man inte tycka det är vilseledande marknadsföring om köttet är utländskt?

– Köttbullar är en ikoniskt svensk produkt och en ikonisk del av Ikea, jag tycker inte det är det minsta vilseledande, säger Jacqui Macalister på Ikea Foods.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.