Problem med Telias e-post lösta

Uppdaterad
Publicerad

Efter två dygn kunde Telia Soneras kunder på påskdagen åter skicka och ta emot e-post. Alla mejl som legat i kö sedan i fredags skickades till mottagarna.

Enligt Telias presschef Jan Sjöberg kan störningar i mejltrafiken före- komma i samband med efterarbete i datasystemen fram till på annandagen.

Telia Sonera har 1,4 miljoner bred- bandskunder. I Finland drabbades 200.000 och i Sverige troligen fler. I Finland får telekunder ersättning för avbrott efter 24 timmar, men i Sverige krävs avbrott under fem dygn.

Presschefen Jan Sjöberg anser inte att företagets regler är orättvisa: -Marknaden och konkurrensen ser olika ut i de två länderna. I Sverige har vi haft femdygnsregeln hur länge som helst, säger han till TT.

Telia Sonera ska noggrant utreda vad som kan göras för att liknande problem inte ska uppstå igen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.