Ett hjulpar på en X2000-vagn hoppade tidigt på morgonen av spåret alldeles vid infarten mot Göteborg central och det ledde till störningar i trafiken, i huvudsak på ett par lokala linjer.
I samband med att en kran kom till platsen för att lyfta upp vagnen på spåret igen så fick stora delar av banområdet göras strömlöst. Pendeltrafiken mot Kungsbacka och norrut i Bohuslän fick vända utanför Göteborg och klaras sista biten med buss. Fjärrtågen gick i stort sett som vanligt.
Gick varm
Det urspårade tåget hade haft tekniska problem under lördagskvällen och då transporterats till Göteborg i mycket låg fart med hjälp av en så kallad tralla, ett slags extrahjul som ersatte det trasiga hjulparet. Trallan gick varm inne på stationsområdet och i en växel spårade tåget ur.
Förutom händelsen i Göteborg rullade tågtrafiken ändå i stort sett utan förseningar under söndagen, efter stora problem tidigare i helgen.
Fastfrusna växlar och trasiga tåg ledde till totalstopp och stora störningar i Stockholm och Mälardalen på fredagskvällen. Även på lördagen förekom stora förseningar på sträckan mellan Stockholm och Malmö.
Kan påverkas igen
Dessa förseningar var i stort sett avklarade på söndagsmorgonen.
-Men det är ju kallt fortfarande, så vi jobbar hela tiden med att hålla växlarna fria från snö och is. Systemet är fortfarande känsligt – både växlar och själva järnvägen påverkas av kylan. Så trafiken kan komma att påverkas igen, säger Daniel Widlund på Banverkets presstjänst.
I större städer där trafiken är tätare kommer det under måndagen att finnas större risk för förseningar. Banverket råder resenärer att vara ute i god tid och hålla öronen öppna efter information på stationerna.
TT