Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Återhämtning, tydlig arbetsroll, hälsosamt liv och inte för mycket barnslit är några av professorns tips. Klicka igång och se alla tips! Foto: Don Petersen/Tomas Oneborg/TT

Professorns 5 bästa tips: Så håller du dig frisk i arbetslivet

Publicerad

Ont i ryggen? Utmattad? Eller bara allmänt trött på ditt jobb?
Irene Jensen på Karolinska Institutet är Sveriges första professor i forskning om företagshälsovårdens metoder. Här är hennes fem bästa tips på hur du kan hålla dig frisk arbetslivet ut – klicka igång videon och se!

1. Kräv en tydlig arbetsbeskrivning

Om man inte vet vad som krävs av en på arbetsplatsen slutar det oftast med att man både vantrivs – och kanske i förlängningen inte mår bra av arbetet.

Du kanske ständigt känner att du underpresterar. Eller så överpresterar du i onödan och har svårt att slappna av. Det kan leda till både psykiska och fysiska åkommor.

Irene Jensen betonar att man som anställd måste våga kräva en tydlig arbetsbeskrivning av sin chef. Våga ställa frågan om vad det finns för förväntningar på dig – vad ska du göra och vilka krav finns det på just dig.

2. Jobba för att trivas på jobbet

Du måste ha en bra social miljö på arbetet. Du kan själv bidra till det genom att försöka vara kompis med dina arbetskamrater och ha en bra kommunikation med sin närmsta chef.

Du måste också våga ta upp till exempel arbetsmiljöproblem med chefen. Det kan röra sig om stolar som gör att du får ont i ryggen eller arbetstider som inte är hanteringsbara. Problemen försvinner sällan av sig själv och då leder det i stället till individuella problem med ohälsa.

Ta upp det med chefen och försök hitta en lösning innan det går för långt.

3. Sköt hälsan – åtminstone på en rimlig nivå

Du behöver inte vara ett hälsofreak. Du behöver inte hårdträna eller bli vegan för att må tillräckligt bra. Men du behöver röra på dig lite grann åtminstone. Och äta inte allt för dålig mat.

Håller du dig i en i alla fall rimlig fysisk form mår du bättre både fysiskt och psykiskt.

4. Återhämta dig efter jobbet

Jobba inte in i kaklet för att sedan gå och lägga dig och gå tillbaka till jobbet dagen efter.

Se till att du har möjlighet att återhämta dig efter jobbet. Det kan röra sig om att du går och tränar eller att du bara hittar sätt att ha roligt med kompisar eller familj efter jobbet.

5. Balansera dina egna krav på dig själv

När du är mitt i arbetslivet, och kanske samtidigt kombinerat med familjeliv, är det viktigt att du kan balansera de krav du har på dig själv. Är det för stora krav i förhållande till arbetstider så måste du våga ta upp det på jobbet.

Samma sak gäller i familjelivet. Du måste kunna kommunicera med både din chef och din eventuella partner. Du måste kanske inte skjutsa barnen till varenda aktivitet som finns.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer