Foto: Pixabay/Faksimil

”Antiklimax!”: Besvikelse och förvirring i sociala medier efter corona-sms:et

Uppdaterad
Publicerad

Under måndagsmorgonen började 22 miljoner sms fyras av mot det svenska folket. Ambitionen: Att nå ut med information som är tänkt att bromsa spridningen av covid-19. Men, när det väl började plinga till i folks mobiler var reaktionerna i sociala medier inte nådiga.

Texten i sms:et är i sin helhet: ”Information från myndigheterna: Följ de nya skärpta råden för att stoppa spridningen av covid-19. Läs mer på webbplatsen Krisinformation.”

”Antiklimax!”,  ”Var det där allt?”. I sociala medier är många av reaktionerna präglade av både förvirring och besvikelse.

Coronapandemin

”Hur kan man skicka ut ett sånt här sms? Ingen info i meddelandet. Ingen länk”, skriver en användare på Twitter.

Och just meddelandets kortfattade innehållslösa natur är ett huvudtema bland reaktionerna.

”Regeringen höll alltså en presskonferens med fyra ministrar för att skicka ett sms utan länk”, skriver den moderate riksdagsledamoten Hanif Bali på Twitter.

Foto: Faksimil

”Otroligt besviken. Informationen om sms:ets innehåll var mer uttömmande än sms:ets innehåll”, skriver en annan användare.

Flera kommenterar på att den potentiellt livsviktiga informationen bara ges på svenska, trots att en lång rad andra språk också talas i Sverige.

”När andra länder klarar av att skicka ut sms på flera språk, med en länk där medborgarna kan ta del av mer information, så kan ni inte ens göra det trots att pandemin pågått i tio månader? Ge mig skatten tillbaka”, skriver en användare på engelska på Twitter.

Flera andra påpekar också att de tycker att meddelandet borde ha kommit för flera månader sedan.

Krisinformation svarar

Twitter svarar Krisinformation på en del av kritiken. Där menar de att tekniska förhinder hindrat användandet av länkar i sms:et.

Som svar på frågor om meddelandets brist på detaljerad information skriver de ”Sms:et fick endast innehålla 160 tecken, därför var det inte möjligt att lägga in råden.”

Foto: Faksimil

De skriver också att den primära ambitionen med sms:et var ”att nå ut brett”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronapandemin

Mer i ämnet