– Det har blivit alltmer populärt, och det är ju viktigt för många ungdomar att kunna köra med sin A-traktor. Men det måste vara på ett säkert sätt, det måste också vara på ett sätt som inte skapar köer på 2 plus 1-vägar, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till SVT.
– Så nu får Transportstyrelsen ett rejält uppdrag att titta på bälteskrav och trafiksäkerheten men också på hastighetsgränsen.
Över 36 000 fordon
I juli 2020 förenklades de tekniska kraven för ombyggnation av en bil till A-traktor. Sedan dess har antalet registrerade A-traktorer ökat kraftigt, på mindre än ett år har de ökat med cirka 27 procent till totalt fler än 36 000 fordon.
Under 2020 ökade också antalet personskador vid olyckor där A-traktorer var inblandade med över 50 procent, från 96 till 147 stycken.
Nu ger regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att beskriva hur A-traktorer används och vilket regelverk som ska gälla. Syftet är alltså både att förbättra säkerheten och minska trafikstörningar.
Tuffare förarprov
Enligt Tomas Eneroth innebär det bland annat en översyn av krav på bilbälte, tuffare krav på förarprov eller någon form av körkort, krav på konstruktionen och att det inte ska gå att trimma A-traktorn. Men för att minska trafikproblem överväger man också högre hastighet.
– En viktig del är så klart trafiksäkerheten, bälteskrav och förarutbildning, så man vet att man färdas tryggt. Jag utesluter inte heller att vi får titta på hastigheten. De kör ju 30 km/h idag, det kan ju vara så att man till och med kan öka hastigheten om det innebär att trafikrytmen kan fungera bättre, säger Tomas Eneroth.
Vilken hastighet siktar du på?
– I så fall är det väl rimligt att titta på den hastighet som mopedbilarna har, som ligger på 45km/h. Men återigen, då måste det vara säkra fordon.
Uppdraget ska redovisas senast den 1 november 2022.