• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Södertälje i Södertälje kommun, Stockholms län. Det brinner i en industrilokal med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Stockholm.

Foto: SVT

55 miljarder till järnvägen

Uppdaterad
Publicerad

Alliansregeringen presenterade under morgonens tågresa till Linköping den största budgetsatsningen. Infrastrukturen ska förbättras, regeringen lovar 55 miljarder till järnvägen.

Alliansens partiledare Jan Björklund, Göran Hägglund, Annie Lööf och Fredrik Reinfeldt satte sig i dag på ett tåg till Linköping för att framträda gemensamt.

Under en något skakig presskonferens ombord på det chartrade allianståget presenterade de fyra allianspartiledarna en 55-miljarderssatsning på järnvägarna under de närmaste åren.

Nya järnvägar ska byggas mellan Järna och Linköping och mellan Göteborg och Borås. Anslagen till underhåll av järnvägsnätet ska också höjas.

–Det här är en historisk satsning och början på en ny stambana, sa centerledaren och näringsministern Annie Lööf.

Ansluter till flygplatser

Satsningen är en del i budgeten för 2013 som presenteras i september, men sträcker sig över många år framöver. Sträckan Järna-Linköping, den så kallade Ostlänken, ska börja byggas 2017 och stå klar 2028 och då ha en station vid Skavsta flygplats utanför Nyköping.

Sträckan Göteborg-Borås byggs i etapper och delsträckan Mölnlycke-Bollebygd ska byggas under åren 2020-2024 och ansluta till Landvetter flygplats.

20 miljarder kronor extra satsar också regeringen på drift och underhåll av järnvägsnätet i hela landet under perioden 2014-2025.

–Det här är mycket viktigt för att få järnvägsnätet att fungera bättre och det ger bättre möjligheter för företagande och jobb, sa statsminister Fredrik Reinfeldt (M), samtidigt som tåget på väg genom Kolmården ruskade till rejält.

–Satsningarna borde ha gjorts tidigare men det är först nu det finns ekonomiskt utrymme, sa folkpartiledaren Jan Björklund.

–Det kanske inte är den sexigsaste satsningen vi gör, men vi vet att det är otroligt viktigt för Sverige. Vi kommer inte att kunna garantera att alla tåg efter detta kommer komma exakt i tid, men det är en mycket stor satsning vi gör, sa Kristdemokraternas ledare Göran Hägglund på torgmötet i Linköping.

”Efterfrågad Ostlänk”

Regeringen har tidigare varit tveksam till Ostlänken men har nu ändrat sig. Statsminister Fredrik Reinfeldt förklarar svängningen med att regeringen har velat se en ”ansvarsfull finansiering”.

–Vi har velat se att vi verkligen har finansiering för detta och nu är svensk ekonomi stark och vi är överens om att satsa på detta, säger Reinfeldt.

Centerledaren Annie Lööf påpekar att hennes parti länge har drivit på för att Ostlänken ska byggas.

–Ostlänken har varit väldigt efterfrågad av näringsliv och kommuner i området och den är också viktig för människor som pendlar, säger Lööf.

Oklart antal jobb

Några beräkningar på hur många jobb bygget ger har inte regeringen.

–När det gäller jobb finns det effektivare saker att bygga än infrastruktur, säger Björklund.

–Men ju mer modern infrastruktur som finns mellan befolkningscentra desto mer underlättar det för ekonomisk utveckling, säger han.

Miljöpartiet kritiskt

Enligt FP-ledaren Jan Björklund är de banor som ska byggas avsedda för trafik i upp till 250 kilometer i timmen, men inte för höghastighetståg. Sådana tåg kräver specialanpassade spår.

Miljöpartiet är kritiskt till att regeringen inte vill ta steget till att satsa på höghastighetståg och banor som klarar hastigheter upp till 320 kilometer i timmen.

”De spår som läggs nu ska ligga i 100 år. Då måste man våga satsa på den mest moderna tekniken”, säger Åsa Romson, språkrör för Miljöpartiet, i en skriftlig kommentar.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.