”Regeringens nya regler motarbetar laddbara bilar”

Uppdaterad
Publicerad

Regeringens förslag till nya förmånsregler för tjänstebilar får kritik för att bromsa utvecklingen mot miljövänliga fordon.

– Det verkar inte helt genomtänkt, säger Johan Linder, expert på tjänstebilar.

I dag gör förmånsskatten att det ofta blir billigare att köra tjänstebil, än att äga samma bil privat. Regeringens förslag ska utjämna kostnaderna, för att inte subventionera bilåkande. Men SVT:s beräkningar visar att det nya förslaget slår väldigt olika beroende på bilmodell. 

En liten elbil som Renault Zoe får förmånsvärdet höjt med 1 800 kronor i månaden.  En BMW X5 – en stor diesel SUV – är fortfarande dyrare, men förmånsvärdet sänks med 480 kronor i månaden.

De flesta bilmodeller blir 25-30 procent dyrare att köra som tjänstebil då förmånsskatten ökar från 9 procent till 13 procent av marknadsvärdet.

Kan leda till att fler köper bil privat

Men förslaget, kombinerat med andra förändringar slår hårt mot de mest populära miljöbilarna, laddhybriderna. Tidigare fick dessa 40 procent rabatt på förmånsvärdet, dock max 10 000 kronor. Den rabatten försvann vid årsskiftet.

Även med det nya förslaget kommer det löna sig att välja miljöbil. Men att tjänstebilar generellt blir så mycket dyrare kan göra att fler väljer att köpa bil privat istället. Det tror Johan Linder, affärsområdeschef på Carpayfleet, en av landets största finansiärer av tjänstebilar.

– Kanske väljer fler en begagnad fossilbil istället och då försenas hela omställningen av bilflottan, säger Johan Linder.

De flesta nya miljöbilarna är tjänstebilar

Var tredje ny bil 2020 var laddbar – ofta en laddhybrid, vilket var ett nytt rekord. Men det är tjänstebilsmarknaden som står för de flesta nya miljöbilarna. Få privatpersoner vågar köpa och har råd med nya elbilar och laddhybrider, menar branschorganisationen Bil Sweden som är kritiska till delar av förslaget.

– Vi måste förstå att tjänstebilsmarknaden är avgörande för att det kommer ut många laddbara bilar på marknaden, säger Jessica Alenius, vice vd på Bil Sweden.

Regeringen vill också avskaffa det så kallade ”lyxbilstillägget”. En extraskatt som idag finns på förmånsbilar som kostar mer än 7,5 basbelopp, det vill säga mer än 350 000 kronor. Förändringen gör att dyra bilar till och med kan få sänkta kostnader som tjänstebil jämfört med i dag.

Nytt förslag för förmånsregler

Före årsskiftet sattes förmånsvärdet ned 40 procent för bilar som kan laddas med el eller går på gas, dock minskades skatten max med 10 000 kronor per år. Den rabatten försvinner nu.

I det nya förslaget ska kostnaden att ha tjänstebil bli mer likt kostnaden för att ha bil privat, men förmånen för en miljöbil sätts fortfarande till värdet av ”motsvarande bil utan miljöteknik”.  En elbil är dyrare än en fossilbil i samma storlek, men får samma förmånsvärde.   

I dag är grundbeloppet i förmånsskatten 9 procent av marknadsvärdet upp till 7,5 basbelopp och på värden över den summan är förmånsvärdet 20 procent.  I förslaget blir det samma procentsats, 13 procent oavsett bilens pris. Därför bli många bilar dyrare, men de dyraste lite billigare.  

Regeringen beskriver att bara cirka 1 procent av alla tjänstebilar kommer få sänkt förmånsskatt. Man beräknar att de nya, oftast höjda, förmånsvärdena på sikt kommer tillföra statskassan cirka 2 till 3 miljarder per år, men att det tar 4-5 år innan förändringen får fullt genomslag.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.