Ayoub Mirj och Tamid Khan är elever på skolan och är mest emot kamerorna, men ser även fördelar. – Det är inte kul att någon kan se oss hela tiden, det skadar integriteten, säger Tamid. Foto: SVT

Rektorn: ''En del av vårt trygghetsarbete''

Uppdaterad
Publicerad

Bredängsskolan utanför Stockholm är en av alla skolor som använder sig av övervakningskameror.

– Det är inte kul att någon kan se oss hela tiden, det skadar integriteten, säger eleven Tamid Khan.

– Vi satte upp kameror som en del av vårt trygghetsarbete, säger rektorn Anna Hoffsten. 

Skolan har satt upp totalt 23 kameror sedan några månader tillbaka, främst i korridorerna. Anledningen är att eleverna ska känna sig trygga och att kamerorna ska kunna ge bevis om något brottsligt händer. 

– Främst är det om i förebyggande syfte. Men det finns också exempel där vi har haft skadegörelse där vi har kunnat se vilka de skyldiga var, säger Anna Hoffsten. 

Både för- och nackdelar 

Ayoub Mirj och Tamid Khan är elever på skolan och är mest emot kamerorna, men ser även fördelar. 

– Det är inte kul att någon kan se oss hela tiden, det skadar integriteten, säger Tamid. 

– Det stämmer. Men om man vill se något positivt är det väl att de kan vara bra att ha om någon stjäl något till exempel, säger Ayoub. 

''Vi har gjort avvägningar'' 

Datainspektionen ser en viss problematik i att skolor använder sig av kameraövervakning inomhus och är tveksamma till om skolorna verkligen har koll på regelverket. 

– Jag vill påstå att vi har det. Vi har gjort avvägningar om för- och nackdelar med kameror och landat i det här beslutet, säger rektorn Anna Hoffsten. 

Skulle du bli nervös om Datainspektionen kommer och gör inspektion? 

– Nej, de är välkomna. Skulle det visa sig att vi har gjort någon felbedömning får vi självklart ta till oss det i så fall, säger Anna Hoffsten. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.