Foto: TT/Skärmdump

Risk att tv-kanaler släcks vid midnatt – Telia-kunder rasar

Uppdaterad
Publicerad

Telias tv-kunder rasar nu efter gårdagens besked om att flera tv-kanaler kan komma att släckas ner i utbudet vid midnatt, 1 april. 700.000 tv-kunder påverkas. ”Kul. Fick inte den informationen när jag tecknade avtal med i er i fredags..”, är en av de nära 1.300 kommentarer som vällt in på Telias Facebook-sida senaste dygnet.

Merparten av kommentarerna handlar om det är ett aprilskämt Telia gått ut med, vilket bolaget i sina svar förtydligar att det inte är.

Några är förbannade på att Telia ska ha undanhållit information om att bland andra Kanal 5, Kanal 9 och Discovery-kanalerna kan försvinna när avtal skrivits de senaste dagarna och att redan ingånga avtal har brutits av Telia.

Medier

”...frågade specifikt efter flera av dessa kanaler. Känns som jag går ner och bryter avtalet redan i morgon då ni uppenbarligen inte i nuläget kan leverera det ni lovar..”,  skriver Kalle Petterson på Telias Facebook-sida.

”Uppsägningstiden också två dygn?”

Jeanette Lundgren skriver: ”Då antar jag iskallt att uppsägningstiden också är två dygn? Man kan inte ta betalt utan att leverera; om jag betalat för hamburgare, pommes frites och cola, får jag pengar tillbaka om restaurangen inte kan servera hamburgaren.”

Orsaken till att Telia kan komma att släcka ner flera tv-kanaler i natt är en konflikt med tv-bolaget och mediahuset SBS Discovery. Telia hävdar att SBS Discovery tvingar dem att paketera kanaler som Telias kunder inte vill ha.

Förhandlingar mellan parterna pågår bara timmar före deadline, men man är långt ifrån en lösning.

Ingen lösning i sikte

– Vi står långt i från varandra men vi har inte stängt dörren och är fortfarande öppna för samtal, säger Iréne Krohn, presschef på Telia till SVT Nyheter.

Vad händer om tvisten inte löser sig?

– Då släcks de här kanalerna ner. Vi jobbar med att skaffa ersättningskanaler till dessa. Vilka det i så fall blir kommer vi att informera om senare.

Ni har fått massor av arga kommentarer på er Facebook-sida. Några hävdar att ni bryter avtal.

– Det är jättetråkigt att kunderna hamnar i kläm. Självklart kommer vi att ersätta med andra kanaler. Men vill man inte ha kanalerna får man bryta kontraktet. Men vi hoppas att de ska tycka om de kanaler vi erbjuder och att man först känner efter.

Det verkar som att några tecknat avtal med er så sent som i fredags. Varför informerades inte kunderna om tvisten då?

– Vi hade hela tiden hoppats på att det skulle lösas, nu blev det inte så...

Vanligt förhandlingsspel

Iréne Krohn vill inte kalla förhandlingarna ett chickenrace (vem viker ner sig först?) mellan bolagen, men den här typen av förhandlingsspel är inte helt ovanliga i branschen och resultatet brukar förr eller senare bli ett nytt avtal, skriver TT.

SBS Discovery vill inte kommentera hur förhandlingarna går, eller om man närmat sig Telia.

– Jag kan inte kommentera dem, jag kan bara säga att det finns en viss risk att Telias tv-kunder inte kan komma att se tv-kanalerna efter midnatt och det är djupt beklagligt, säger presschefen Dan Panas till SVT Nyheter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet