Så associerar Facebook användares namn med produktannonser de egentligen aldrig ”gillat”. Foto: Skärmdump från Matti Palms blogginlägg.

Så använder Facebook ditt namn till reklam

Uppdaterad
Publicerad

Den senaste tiden har allt fler annonser dykt upp i Facebook-flödet, men en del annonser ser ut att vara ett slags inlägg där en vän rekommenderar en produkt – som han eller hon faktiskt aldrig har rekommenderat.

I går dök exempelvis en annons för en tv-apparat som Telia försöker sälja via nätet upp på Facebook. Ovanför bilden på tv-apparaten stod två personers namn – som tidigare ”gillat” Telia Sverige. Personerna hade inte rekommenderat just tv-apparaten, men många lurades att tro att så var fallet.

Associerar ihop gamla ”gilla”-klick med nya produktannonser

Det här innebär att om den som klickar på en ”gilla”-knapp kan associeras med produkter som man inte alls gillat. Matti Palm, en Facebook-användare som kände sig lurad av utformningen av annonsen, har skrivit ett blogginlägg om saken med rubriken ”Facebook lurade mig att klicka på...”.

SVT granskar Facebook

Facebook utformar alltså sina nya annonser så att annonsören kan placera reklam för en produkt intill namn som vid ett eller annat tillfälle någon gång tidigare klickat ”gilla” på någon av annonsörernas sidor.

”Det får du prata med Facebook om”

SVT frågade Telias Community Manager Karin Lutz om hur Telia tänker kring reklamen.

Har ni frågat de inblandade om de vill göra reklam för den här teven?

-Nej, de gör ju inte reklam för vår teve utan det som syns är att de gillat vår sida, säger Karin Lutz till SVT. Och hur Facebook låter sina användare synas när man gör reklam, det får du prata med Facebook om.

Du ser inget problem i att associeringen kan påverka de här personernas trovärdighet?

-Om det är många av våra kunder som tycker det är olustigt att synas i sådana sammanhang, att man syns för att man gillar vår sida, då får vi se över hur vi gör vår reklam.

”Får inte vara vilseledande”

Enligt Konsumentverket får företag inte utforma annonser på ett vilseledande sätt och de företag som använder Facebook som plattform måste vara medvetna om hur Facebook fungerar.

-Ansvaret för hur annonsen ser ut ligger fortfarande hos företaget som ligger bakom annonsen, säger Konsumentverkets jurist Cecilia Norlander till SVT. Regeln är att man inte får använda namn i reklam på ett vilseledande sätt om man inte har fått deras tillåtelse och här verkar det ju som att en del personer blivit vilseledda. Då kanske man behöver förtydliga att de här personerna inte just tycker om den här produkten.

Allt fler får se sina namn i marknadsföring

Marie-Caroline Biver upprördes när hon såg sig själv rekommendera Halléns på Facebook.

– Jag har som princip att aldrig gilla annat än vänners statusar, säger Marie-Caroline till SVT. Så hur jag kunde kopplas ihop med ett företag fattar jag inte.

– Jag har inget emot en rejäl reklamblaffa högst upp på väggen, säger Anders Fahlman i en kommentarstråd i ämnet på Facebook Men blanda inte in MIG i reklamkampanjen, om jag inte blivit tillfrågad. Det borde vara en självklarhet!

– Det ”lurendrejeriaktiga” i den här historien är att Facebook får det att se ut som att Jardenberg och Rydergren faktiskt gillar tv:n som Telia säljer, säger Mikael Zackrisson i samma tråd. Visst det står inte så i klartext, och alla kan som användare gå in och ändra det i inställningarna, men det är likförbannat resultatet av annonsplaceringen.

I bildexemplet till höger menar Facebook att en vän gillar de här olika vinerna, men vännen själv säger att han aldrig gillat produkterna ifråga.

– Du borde kolla detta systematiserade äckliga och cyniska med att man påstås ha ”likat” olika produkter man ju absolut inte har.

”Kan ju kännas olustigt”

SVT har även vidtalat Tobias Rydergren, en av de två som ser ut att ha ”rekommenderat” tv-apparaten:

-För en vecka sedan var jag fortfarande chefredaktör för Testfakta och som journalist inom konsumentjournalistik kan det ju kännas lite olustigt att jag rekommenderar en enskild tv-apparat bara för att jag varit med i någon tävling nån gång, säger Tobias Rydergren till SVT. Men nu är jag PR-konsult och då ser jag inget större problem med associeringen.

SVT har även ställt frågor till Joakim Jardenberg, som precis som Tobias Ryderberg syns i samband med reklamen – och som bland annat jobbar som rådgivare åt olika företag i internetfrågor.

– Jag tycker att Facebooks uppmärkning är tillräcklig och jag tycker att annonsmodellen är helt rimlig, säger Joakim Jardenberg till SVT. ”Gilla” liksom ”Vän” är andra begrepp på Facebook än i den traditionella världen, och det är min erfarenhet att de som inte vill feltolka dess innebörd inte heller gör det.

Steg-För-Steg-Guide: stäng av associering i ”sociala annonser”:

Så här stänger du av så att Facebook inte längre tillåts använda ditt namn för att rekommendera andra personer att köpa produkter som du inte har gillat:

1. Välj kontoinställningar under den lilla pilen högst upp till höger på Facebook-sidan.

2. Välj ”Facebook-annonser” i listan längst till vänster.

3. Klicka på ”Redigera inställningar för annonser från tredje-part-företag” – och välj sedan ”Ingen” i menyn (om det inte redan står ”Ingen” där) och ”Spara ändringar”.

4. Efter att du sparat ändringar hamnar du åter på sidan för Facebook-annonser – välj nu ”Redigera inställningar för sociala annonser” och välj ”Ingen” i menyn och ”Spara ändringar”.

Det är framför allt den sistnämnda punkten som är ”ny” bland Facebooks myriader av inställningar och som styr den här nya annonsformen. Sajten Social Factory har gjort en tydlig genomgång.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar Facebook

Mer i ämnet