Så blir du pratsmart

Uppdaterad
Publicerad

Svårt med kommunikationen på jobbet eller på fritiden? Med enkla metoder går det att undvika språkliga snubbeltrådar.

Beteendevetaren Lena Skogholm har utvecklat metoder för att bäst nå målet med det man vill säga, med olika språkverktyg som är kopplade till forskningen och som hjälper till med just hur.

Metoden Talkmap är baserad på hjärnforskning som visar att vi gärna speglar oss i andra personer. Vi faller in i samma sinnesstämning, tonläge och anda som den person vi pratar med..

-Ofta är det inte vad vi säger, utan hur vi säger det, som är avgörande för hur det vi säger tas emot, säger Lena Skogholm.

Inled positivt

Precis som gäspningar smittar, smittar allt man gör och säger, vilket beror på spegelneuronerna i hjärnan. Börja därför ett samtal i positiv anda, berätta något roligt som har hänt eller ge positiv feedback. Du smittar personen med din känsla. Med en positiv känsla tänker vi bättre och lär oss bättre.

Ställ också in våglängden – den som pratar som vi själva gör förstår vi bäst och får förtroende för.

Bekräfta

Ett annat språkverktyg för att lyckas med kommunikationen är att bekräfta det personen du pratar med säger. Bekräfta med tre meningar vad personen sagt och visa att du tagit det på allvar, även om du inte håller med om sakfrågan.

-Det handlar om att vi ska förstå varandra på bästa möjliga sätt, och inte falla på snubbeltrådar, konstaterar Lena Skogholm.

TT/Thomas Larsson, Rapport

Fakta – några språkverktyg

• Starta positivt: Börja kommunikationen med något positivt, exempelvis något roligt som har hänt. Du smittar personen med din känsla. Med en positiv känsla tänker vi bättre och lär oss bättre.

• Bli en ja-sägare: Säg inte exempelvis ”nej, jag har inte tid att träffa dig i dag”, utan i stället ”ja, vad kul, men det passar mig bättre nästa vecka”.

• Bli en jag-sägare: Säg inte ”du förklarar så dåligt”. Vänd på det och säg i stället ”jag hängde inte riktigt med”. Ta alltså ansvaret själv i stället för att skuldbelägga den du talar med.

• Ange orsak: Säg alltid varför du behöver gå före i kön, blir försenad eller lämnar återbud. Anledningen behöver inte vara särskilt speciell, du får ändå större förståelse när du berättar varför. Hjärnan har nämligen lärt sig att efter ”därför att” kommer en logisk orsak.

• Om du är osäker: Låt säker på att du är osäker – det är känslan som smittar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.