Samtliga av resebolagen som SVT Nyheter har pratat med, säger att de har åtgärder för att minska risken för smittspridning hos sommarens inrikesrsesenärer.
Mer frekventa städrutiner, information och uppmaningar till resenärer inför och under resans gång samt mer generösa om- och avbokningsrutiner är återkommande hos de flesta.
Men bara SJ och Snälltåg uppger att de ändrat sina bokningsrutiner så att singelresenärer inte behöver sitta bredvid någon annan.
Inget bokningstopp
På MTRX, SAS och Flixbus har man inget bokningsstopp, vilket innebär att deras turer kan bli helt fullbokade.
MTRX erbjuder resenärerna att köpa sätet bredvid för 150 kronor. Mats Johanneson håller med om att visst ansvar för att hålla den sociala distansen på så sätt läggs över på resenären. Men framhåller att det är viktigt att ”hjälpas åt i dessa tider.”
– Det blir ett stort ansvar både för oss och för den som ska resa. Det viktigaste är att man stannar hemma om man är sjuk, säger han.
Fullt på flera avgångar
Inte heller på Flixbus har man valt att begränsa antalet sålda biljetter per avgång.
– Vi har varit i kontakt med vår branschorganisation och Folkhälsomyndigheten gällande riktlinjerna för avstånd och distans. Då vi följer myndigheternas anvisningar bestämde vi oss för att utöka turerna istället för att införa bokningsstopp, säger Jelena Jovanovic, pressansvarig på Flixbus.
– Under midsommarhelgen var det dock fullt på flera avgångar – vi hann inte stärka upp, säger hon.
På SAS har man infört obligatoriskt munskyddskrav för alla passagerare, vilket kontrolleras vid ombordstigningen.
– Även vid flyg som inte är helt fullbokade är det svårt att hålla den sociala distansen, säger Freja Annamatz, pressansvarig på SAS.
Låg kapacitet
Både SAS, Flixbus och MTR uppger att man gått upp i trafik för att möta den ökade efterfrågan när reserestriktionerna lättade den 13 juni. Men på grund av det rådande pandemiläget är utbudet lägre än en vanlig sommar.
På Flixbus är resutbudet mer än 50 procent lägre, och på SAS 70 procent lägre.