Så här lätt är det att köra för fort med en Voi-cykel

Uppdaterad
Publicerad

Genom en enkel metod kan elsparkcyklar av märket Voi köras betydligt snabbare än den i dag tillåtna maxhastigheten på 20 km/h.

– Det bekymrar mig hur enkelt det är att manipulera dem, säger Johan Sundström vid trafikpolisen i Stockholm.

I en video som publicerats på Youtube beskrivs steg för steg hur man går tillväga för att få elsparkcyklar av märket Voi att gå snabbare än den högsta tillåtna hastigheten. I klippet visas hur en fulladdad elsparkcykel kan nå hastigheter på upp till 35 km/h.

Allt som krävs är en mycket enkel manöver som bara involverar gas och bakbroms.

SVT testade

När SVT Nyheter testade metoden nådde vi på en raksträcka vid upprepade tillfällen hastigheter på mellan 30-31 km/h på flera slumpvist utvalda elsparkcyklar. Elsparkcykeln upprätthöll hastigheten fram till dess att föraren bromsade eller släppte på gasen.

Vi visade därefter testet för Johan Sundström som arbetar som gruppchef för trafikpolisen i Stockholm.

– Det bekymrar mig hur enkelt det är att manipulera dem. När man kommer upp i de här hastigheterna är olycksrisken överhängande och skadorna kan bli väldigt allvarliga, säger han.

Tycker du att det finns anledning att ta de här elsparkcyklarna ur trafik?

– Det är kanske för tidigt att svara på den frågan. Däremot behöver vi börja hantera problematiken med elsparkcyklar. Myndigheterna måste vara tuffa mot dem som tillhandahåller dem, säger Johan Sundström.

Oklart tillsynsansvar

Frågan om vem som ansvarar för tillsynen av elsparkcyklar är inte helt enkel att reda ut. Ansvaret vilar någonstans mellan Arbetsmiljöverket och Transportstyrelsen.

I likhet med exempelvis hooverboards klassificeras elsparkcyklar i dag inte som fordon utan som maskiner. Det betyder att Arbetsmiljöverket är ansvarig tillsynsmyndighet.

Men om den skulle gå snabbare än 20 km/h klassas den istället som en moped, vilket gör att den hamnar under Transportstyrelsens tillsyn. Vem som ska kontrollera dem, och hur, är i dag alltså något oklart.

– Det är något vi pratar med Transportstyrelsen om just nu, hur vi kan göra sådana kontroller, säger Jens Åhman som är enhetschef på Arbetsmiljöverket.

Oklart hastighetsansvar

Vem som bär ansvaret för om en elsparkcykel framförs i otillåten hastighet är inte heller helt enkel att reda ut.

– Är det så att man måste ta till handgrepp för att få den att gå snabbare kan det vara förarens ansvar, säger Jens Åhman och fortsätter:

– Men samtidigt måste tillverkaren kunna skydda och upplysa om enkel felanvändning. Vi har inte tittat på elsparkcyklar ännu men det är något vi kommer göra nu.

Voi svarar

Kristina Hunter Nilsson, kommunikationschef på Voi, säger så här efter SVT:s publicering:

– Säkerhet är vår högsta prioritet. Våra el-scootrar är begränsade till 20 km / timme och vi tolererar inte någon form av tredjeparts-manipulation av vår mjuk- och hårdvara. Precis som med andra fordon är det förarens uppgift att ta sig fram på ett ansvarsfullt sätt och följa trafikregler. Manipulering eller missbruk av vår tjänst kommer leda till avstängning, säger hon.

Se testet i spelaren ovan.

FAKTA ELDRIVNA SPARKCYKLAR

  • Eldrivna sparkcyklar klassificeras normalt som en typ av cykel – förutsatt att sparkcykeln har en maxhastighet på 20 km/h med en motor på max 250 watt.
  • Elsparkcykel får köras på samma sätt som andra cyklar. Det innebär att de får framföras på cykelvägar och i viss utsträckning även på bilvägar. På trottoar eller gågata får du endast köra i gångfart.
  • Om elsparkcykeln går snabbare än 20 km/h eller har starkare motor än 250 watt kan den inte klassas som en cykel och köras efter cykelregler.
  • Är sparkcykeln snabbare eller starkare än en cykel men inte uppfyller kraven som ställs på en moped klass II, då kan den inte klassas som vare sig cykel eller moped. Då får fordonet inte köras på allmän väg utan endast inom ett inhägnat område.

Källa: Transportstyrelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.