Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
SVT:s reporter Lars Holmqvist undersöker utrymmet på en ubåt år 1960. Se hur svenska ubåtar förändrats genom tiderna. Foto: SVT arkiv

Så har svenska ubåtar förändrats genom tiderna

Publicerad

Sverige har en lång tradition av ubåtar. Redan 1904 sjösattes ubåten ”Hajen” och tillverkningen av svenska ubåtar tog fart ordentligt under 30-talet. SVT dök ner i arkivet.

I början av 70-talet hade Sverige 23 ubåtar i sin flotta. Totalt har över 70 ubåtar av olika storlekar och typer byggts i Sverige.

På senare tid har svenska ubåtar utrustats med en så kallad Stirlingmotor, en extra tystgående motor, som Sverige varit delaktig i att utveckla.

Ytterligare en stor teknisk utveckling har varit en motorn som kan fungera utan att få syre från ytan, så kallad AIP (Air-independent propulsion).

Först i världen

Det gör det möjligt även för ubåtar som inte drivs av kärnkraft att vara helt under ytan betydligt längre perioder, runt tre veckor istället för som tidigare, tre dagar.

1988 fick den svenska ubåten ”Näcken” en Stirlingmotor med AIP som ett tillägg till den befintliga motorn.

Det har funnits testubåtar med AIP i andra länder, men ”Näcken” blev den första operativa ubåten i världen med den här typen av motor.

Svenska ubåtar och Kockums

1904 sjösätts Sveriges första ubåt, Hajen. Den byggdes av Stockholms örlogsvarv på uppdrag av Kungliga Marinförvaltningen.

1914 levererade varvet Kockums sina första ubåtar till den svenska marinen.

1979 blir Kockums statligt ägt.

1999 köps Kockums av den tyska HDW-koncernen och köps år 2005 av företaget Thyssen-Krupp.

2014 köper Saab Kockums av Thyssen-Krupp.

Källa: Saab, Teknik- och säkerhetsforum

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.