Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Så hjälper du ditt skärmberoende barn

Foto: ScanpixVisa alla (2)
Visa alla (2)

Allt fler barn i Sverige uppvisar symptom på beroendeproblematik kopplat till internetanvändande.

De nya pekskärmarna med sina enkla appar har skapat helt nya beteenden, både bland vuxna och barn.

–Vi tar emot flera barn varje vecka som har utvecklat ett skärmberoende, säger Åse Victorin Cederquist till SVT. Och det är inga små problem. Jag tror de har kommit för att stanna, och att vi ännu egentligen bara sett toppen på isberget.

Utvecklar metoder för att motverka beroende

Åse Victorin Cederquist är barn- och ungdomsläkare vid universitetssjukhuset i Lund. Hon har tagit fram utbildningsmaterial som används i skolor landet runt, bland annat blädderboken “Det handlar om kroppen” som används av både föräldrar och barn. Tillsammans med specialpedagoger utvecklar hon metoder som ska motverka de eventuellt negativa effekter som alltför mycket tid vid skärmen kan orsaka.

–Jag jobbar mycket med att stärka föräldrarna i sitt vuxenansvar, säger Åse Victorin Cederquist. Man måste hjälpa barnen att sätta gränser. Hjärnan är inte färdigutvecklad förrän i 20-25-årsåldern och små barn kan inte planera och sätta gränser på rätt sätt.

Max två till tre timmar per dag

Åse rekommenderar max två-tre timmars skärmtid per dag för en tonåring – så att han eller hon inte ska missa för mycket av ”verkligheten”. För en 11-åring är gränsen två timmar, enligt Åse – och helst inte mer än 45 minuter i sträck. Är man åtta år eller yngre ska gränsen sättas vid en timmes skärmtid.

–Att se på TV tillsammans är dock mindre avskilt än att sitta ensam med en padda på sitt rum till exempel, skriver Åse Victorin Cederquist i SVT:s chatt på ämnet. Dessutom är för mycket stillasittande inte bra för kroppen. Då är det bättre att försöka prata ihop sig med kompisar om att hitta på roliga saker ute i verkligheten, gärna något fritidsintresse.

Råd för att undvika sömnbrist

Åse levererar ofta konkreta råd till oroliga föräldrar. Exempelvis anser hon att ett barn inte ska ha TV i sitt sovrum. Inte heller dator eller iPad bör finnas där när det är dags att sova. Detsamma gäller mobilen.

–Vi träffar 11-åriga tjejer som sover med sin mobil och i princip är vakna halva eller hela natten när deras föräldrar sover gott, säger Åse Victorin Cederquist. De utvecklar kronisk sömnbrist och det går dåligt i skolan.

Åse vill inte helt avfärda de nya sociala medierna, men hon anser att fysiska möten, blickkontakt och det levande samspelet inte kan ersättas i de digitala världarna.

–Visst kan mycket vara bra i de sociala medierna, säger Åse. Men tiden vid internet ska inte inverka negativt på det övriga livet. Den sociala kontakten är nödvändig för att hjärnan ska utvecklas på rätt sätt.

Här finns den arkiverade chatten med Åse Victorin Cederquist.

Relaterat

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Skärmberoende

Mer i ämnet